Zdrowie zębów

Jak rozluźnić mięśnie żuchwy? Sprawdzone ćwiczenia na napięte mięśnie

Magdalena Korgul | 02 September 2022
Jak rozluźnić mięśnie żuchwy? Sprawdzone ćwiczenia na napięte mięśnie

Stres i napięcie u każdego mogą objawiać się inaczej. Duża grupa osób odczuwa je poprzez spięte mięśnie - często jest to napięcie szczęki. Jak rozluźnić mięśnie żuchwy i pozbyć się konsekwencji w postaci bólu szczęki i głowy?

Napięcie szczęki i skurcze szczęki - przyczyny

Napięcie szczęki czy mięśni twarzy to objawy, których nie można lekceważyć. Jeśli zauważymy, że pojawiają się zbyt często, warto pochylić się nad ich przyczynami.

Do napięć mięśni twarzy mogą prowadzić:

  • choroba okluzyjna (nieprawidłowy kontakt zębów górnej i dolnej szczęki),

  • wady zgryzu,

  • stres,

  • zgrzytanie zębami (bruksizm),

  • nieprawidłowa postawa ciała

  • intensywne żucie pokarmów, w tym częste żucie gumy do żucia.

Objaw taki jak napięta szczęka warto skonsultować ze specjalistami - fizjoterapeutą i stomatologiem. Gdy wykluczymy przyczyny zdrowotne, może okazać się, że przyczyną jest stres, a także często związany z nim bruksizm (mocne zaciskanie zębów, szczególnie podczas snu).

Jak rozluźnić mięśnie żuchwy?

Istnieje wiele ćwiczeń rozluźniających szczękę i żuchwę, kark, ramiona i głowę. Nie zwalczają one jednak przyczyny problemu, tylko łagodzą ból.

Aby rozluźnić mięśnie żuchwy, możesz masować szczękę i żuchwę po obu stronach kolistymi ruchami. Otwieraj przy tym usta na około dziesięć sekund. Twoja szczęka i żuchwa równocześnie się przez to rozciągają i rozluźniają.

Jak rozluźnić mięśnie żuchwy - ćwiczenia

Aby wzmocnić mięśnie szczęki i żuchwy, również możesz stosować proste ćwiczenia. Możesz na przykład lewą ręką naciskać na lewy policzek i jednocześnie przesuwać brodę w kierunku otwartej dłoni. Ćwiczenie jest najbardziej skuteczne, jeśli wykonasz je na obu policzkach około pięć razy i powtórzysz całość trzy razy dziennie.

Efektywną metodą jest na przykład przyłożenie palców do obszaru przed uszami przy równoczesnym otwieraniu ust. W tej pozycji masuje się napięte miejsca, lekko przyciskając. Regularnie powtarzając to ćwiczenie, zauważasz jak twoje stawy skroniowo-żuchwowe się rozluźniają.

Innym sposobem na uśmierzenie bólu jest ogrzewanie lub schładzanie szczęki i żuchwy. W tym celu często używa się lamp na podczerwień. Możesz powtarzać ten zabieg do trzech razy dziennie.

Kolejne ćwiczenie na rozluźnienie mięśni szczęki możesz wykonywać nawet w przerwie od pracy. Na początek usiądź i przyjmij wygodną postawę ciała, ułóż stopy na wprost, oprzyj dłonie na kolanach i rozluźnij szyję. Zacznij od prostego ćwiczenia: “przyklej” język do podniebienia, rozluźnij żuchwę i patrz na przemian w górę i w dół.

Następnie przygotuj nadgarstki (zachowaj proste dłonie) i przytknij je zaraz pod kośćmi jarzmowymi, na środku twarzy. Stopniowo przesuwaj dłońmi w dół, aż do mięśnia żwacza, nie odrywając ich od twarzy. 

To samo ćwiczenie możesz powtórzyć, wcześniej zaciskając dłonie w pięści. Tym razem przytknij wewnętrzne strony pięści pod kości jarzmowe i stopniowo, dociskając, przesuwaj je w dół twarzy. 

Najnowsze artykuły na blogu

Ekomi gold
Opinie klientów
review-stars
4.7 / 5
Zobacz feedback
No Logo
No Logo
Nasze aligneryarrow
Firmaarrow
  • FAQ
  • Zostań partnerem
  • Kariera
  • Pytania i odpowiedzi / Czat na żywo
  • +48 729 086 018 (Pon.-Pt. 9:00-17:30)
  • [email protected]
  • Blog
  • Zniżka studencka
OBSERWUJ NAS
  • social icon
  • social icon
  • social icon

©2022 DR SMILE