Niewidoczne nakładki i ból

Czy leczenie przy użyciu nakładek jest bolesne?

Leczenie nakładkami DrSmile
Leczenie nakładkami

to szczególnie popularna forma korekty zębów u osób dorosłych. Mimo to wiele osób boi się, że nakładka powodowałaby ból – tak jak w przypadku aparatu stałego. Na początek dobra wiadomość: nakładki Clear Aligner są zwykle bezbolesne. Istnieje jednak pewne sytuacje, gdy nakładki mogą powodować ból. Wyjaśnimy jakie.

Aparat stały: ból jest często nie do zniesienia

Każdy, kto jako dziecko lub nastolatek nosił aparat stały, z pewnością nadal to pamięta: piekielny ból, zwłaszcza po założeniu nowego drutu. Ból pojawia się podczas żucia, ale także podczas najmniejszego kontaktu z zębami. Ból może trwać kilka dni i jest oceniany przez osoby noszące aparat jako bardzo nieprzyjemny. Nawet w przypadku aparatów ruchomych na początku leczenia może wystąpić niewielki ból.

Leczenie nakładą: ból występuje bardzo rzadko

W przeciwieństwie do aparatów stałych, przezroczyste nakładki rzadko powodują ból. Normalne jest jednak lekkie uczucie ucisku po założeniu nowych nakładek. Odczucia różnią się z zależności od osób, ale zazwyczaj znikają po kilku godzinach. Uczucie ucisku pojawia się, ponieważ z każdą nową nakładką zęby są przesuwane coraz dalej.

Wskazówka: Zawsze nakładaj nowe nakładki przed pójściem spać, wtedy uczucie ucisku często ustąpi rano.

Oprócz uczucia nacisku, nakładka może w rzadkich przypadkach powodować silny ból. Nie bagatelizuj tego i skontaktuj się z nami!

Ból, który nie jest normalny w przypadku aparatów ortodontycznych:

• Zęby są odrętwiałe lub bardzo wrażliwe

• Przebarwienia zębów

• Obfite krwawienie przez 2 do 3 dni

• Otwarte punkty na dziąsłach, gdyż nakładki wrzynają się w dziąsła

• Zęby są wyjątkowo ruchome (jak zęby mleczne)

Powody, dla których nakładki mogą być bolesne

Ból spowodowany nakładkami może wystąpić w okolicy szczęki, w szczególności na początku terapii. Powodem tego jest fakt, że mięśnie szczęki muszą najpierw przyzwyczaić się do ciała obcego. Nakładki mogą również początkowo podrażniać inne tkanki miękkie jamy ustnej i powodować ból. Może to dotyczyć wewnętrznej strony policzków, dziąseł, podniebienia i czubka języka. Innym powodem podrażnień są zbyt ostre krawędzie nakładek. Czasami może to powodować krwawienie dziąseł.

DrSmile Clear Aligner / nakładka

Co zrobić, gdy niewidzialny „aparat” sprawia ból?

Jeśli przezroczysta nakładka powoduje ból, należy najpierw rozważyć, czy jest to część normalnego procesu leczenia nakładkami (np. uczucie ucisku po założeniu nowych nakładek) lub czy są one niebezpieczne dla zdrowia zębów (np. drętwienie zębów lub obfite krwawienie). Uczucie ucisku i bólu szczęki zwykle ustępuje po krótkim czasie. Jeśli jednak Twoje nakładki powodują silny ból, zachęcamy do kontaktu.

Jeśli zbyt ostre krawędzie podrażniają jamę ustną, w nagłych wypadkach można je nieco bardziej zaokrąglić przy użyciu pilnika do paznokci. Ale uwaga: nie zmniejszaj ilości materiału, gdyż może to prowadzić do utraty nacisku na zęby!

Doświadczenia pacjentów z bólem

Bóle spowodowane nakładką pojawiają się bardzo rzadko. Większość naszych pacjentów jest bardzo zadowolona z nakładek do korekty i poleciłaby DrSmile dalej. Między innymi dlatego, że cały proces leczenia, jak i jego postępy są na bieżąco monitorowane przez naszych ekspertów. Dzięki aplikacji DrSmile pacjenci pozostają z nami w kontakcie i mogą natychmiast zgłaszać nieprawidłowości.

Placówki DrSmile można znaleźć już w 3 polskich miastach. Jesteśmy obecni w Warszawie, Krakowie i Szczecinie.