Pomocy, moje zęby przesuwają się!

Zapomnij o krzywych zębach

Zęby: ból, przemieszczenie i inne problemy

Miałeś proste zęby i masz wrażenie, że Twoje zęby się przesuwają lub lekko poruszają? Nie martw się, to zupełnie normalne. Zęby mają skłonność do przesuwania się, co może nastąpić również w wieku dorosłym, powodując ich niewspółosiowość. Jeżeli zauważysz, że Twoje zęby powoli przesuwają się do przodu, nie warto czekać z korektą zgryzu, aby uniknąć złożonego i długiego leczenia.

Ból i inne konsekwencje

Jeśli zęby się przesuną, nieprawidłowe ustawienie zębów na skutek tego może oprócz nieprzyjemnego uczucia ucisku powodować również bóle głowy i zębów. Jeżeli dojdzie do stłoczenia zębów, trudniej jest zadbać o ich higienę, co z kolei może prowadzić do chorób zębów, takich jak próchnica i paradontoza. Oprócz wspomnianych problemów, nie możemy zapominać o kwestiach estetycznych. Krzywe zęby to kompleks wielu osób, które wstydzą się uśmiechać, co ma również wpływ na ich psychikę.

Migracja zębów w wieku dorosłym: w wieku 30, 40, 50 lub 60 lat

Wielu dorosłych skarży się na nagłe przesunięcie się zębów w dolnej szczęce. Przyczyny ruchu zębów w wieku dorosłym są czasami bardzo kontrowersyjne. Jedną z możliwych przyczyn stłoczenia się może być nacisk zębów mądrości na inne zęby. Jednak jakikolwiek szczątkowy wzrost żuchwy również może prowadzić do zmiany stanu zębów następującej z wiekiem. Inną przyczyną jest tak zwany fizjologiczny dryft mezjalny. Zęby tylne mają naturalną skłonność do przesuwania się w kierunku środkowej części szczęki. Dzieje się tak, ponieważ przestrzenie międzyzębowe stają się z czasem coraz węższe z powodu codziennego tarcia podczas jedzenia, a migracja zębów ma zapobiegać powstawaniu przerw. W przypadku spożywania dużej ilości miękkiej żywności migracja może być silniejsza niż ścieranie, a zęby stają się stłoczone.

Po aparatach ortodontycznych (nawrót)

Przesunięcie się zębów po zastosowaniu aparatu ortodontycznego lub innego leczenia ortodontycznego może być bardzo irytujące i sprawia, że wiele osób wątpi w powodzenie leczenia. Jednak zęby i szczęka mają tendencję do powrotu do pierwotnego położenia, w zależności od pierwotnych ustaleń. Tak zwany nawrót oznacza powrót do starych struktur lub odnowienie się choroby, która została pokonana. Im bardziej nieprawidłowe ustawienie zębów lub skomplikowana korekta, tym większe prawdopodobieństwo nawrotu. Aby zapobiec ponownemu przemieszczaniu się zębów, niezbędne jest leczenie retencyjne po aparacie ortodontycznym. W tym celu stosowany jest stały lub ruchomy aparat retencyjny. Zapewniają one, że zęby pozostają w żądanej pozycji i nie wracają na swoje stare miejsce.

Pomimo zastosowania aparatu retencyjnego

Zęby mogą się przesunąć na skutek zgrzytania lub zaciskania szczęki. Podczas gdy zgrzytanie zębami następuje podczas snu, większość osób zaciska szczękę na skutek stresu lub niepokoju psychicznego. Aby zapobiec przesuwaniu się zębów, dentysta zazwyczaj zaleca nakładki na zgryz.

Po usunięciu zęba mądrości

Nawet po usunięciu zęba mądrości może dojść do przemieszczania się zębów. Powodem tego jest nowo utworzona przestrzeń w szczęce. Może to doprowadzić do przemieszczania się pojedynczych zębów, co z kolei może skutkować skrzywieniem zgryzu. Do migracji zębów może zatem dojść na skutek wyrzynania się zębów mądrości, jak również po ich usunięciu. Kwestie te zawsze należy rozważyć przed przystąpieniem do leczenia aparatem ortodontycznym lub nakładkami.

Zęby mądrości

Inne przyczyny

Istnieje wiele powodów, dla których zęby przesuwają się wraz z wiekiem. Jeżeli w szczęce jest jedna lub więcej szczelin, pozostałe zęby mogą próbować przechylić się lub wędrować w kierunku szczeliny.

W przypadku choroby dziąseł (paradontozy) kości i dziąsła cofają się, co może prowadzić do obluzowania zębów. Brak mocowania w kości również może prowadzić do migracji zębów. Szczególnie kobiety po ciąży i w okresie menopauzy są szczególnie podatne na choroby dziąseł ze względu na zmiany hormonalne w organizmie i florze jamy ustnej, co również może prowadzić do przesuwania się zębów. Ponadto wypadki i urazy mogą prowadzić do utraty zębów, a tym samym do ich przemieszczenia.

Co mogę z tym zrobić?

Aby zapobiec procesowi przesuwania się zębów lub zatrzymać go, należy zwrócić uwagę na następujące punkty:

• Istniejące przerwy należy zamknąć przy użyciu nakładki prostującej lub podobnej nakładki, a braki w uzębieniu uzupełnić

• Luźne zęby należy połączyć nakładką

• W przypadku zgrzytania lub zaciskania należy stosować nakładki na zgryz

• Po leczeniu ortodontycznym zawsze należy nosić aparat retencyjny oraz regularnie go sprawdzać

• Staranna higiena jamy ustnej w zapobieganiu zapaleniom dziąseł

Ready

steady