Właściwa higiena jamy ustnej – na co zwracać uwagę

Jeśli chodzi o codzienną higienę jamy ustnej, niewiele osób zastanawia się nad tym, czy stosowana przez nie metoda jest rzeczywiście skuteczna. Dokładna higiena jamy ustnej jest kluczem do długotrwałego zdrowia zębów. Jak działa idealna higiena jamy ustnej i na co należy zwrócić uwagę w codziennej higienie, opowiemy Ci tutaj.

2020 Dr Smile

Co oznacza higiena jamy ustnej?

Pod pojęciem higieny jamy ustnej rozumie się regularne usuwanie płytki bakteryjnej i resztek pokarmowych, co służy utrzymaniu długotrwałego zdrowia zębów. Higiena jamy ustnej oznacza zatem podejmowanie środków zapobiegawczych w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia chorób zębów, takich jak próchnica lub zapalenie przyzębia, a także nieświeżego oddechu. Podobnie, odpowiednio dbając o codzienną higienę jamy ustnej, możesz zaoszczędzić sobie dodatkowych wizyt u dentysty.

Dlaczego higiena jamy ustnej jest ważna

W jamie ustnej znajduje się około 600 do 700 różnego rodzaju mikroorganizmów, które służą do utrzymania obrony immunologicznej i ochrony błon śluzowych. W ten sposób kilka bilionów bakterii przykleja się do języka i zębów i regularnie się rozmnaża, żywiąc się resztkami jedzenia. W związku z tym, niewłaściwa higiena jamy ustnej może powodować szybkie namnażanie się bakterii i grzybów, które tworzą gęstą powłokę zwaną płytką nazębną. Jeśli płytka nazębna nie jest usuwana poprzez regularną higienę jamy ustnej, zdrowe zęby mogą zostać zaatakowane. Dzieje się tak dlatego, że kwas produkowany przez bakterie atakuje szkliwo i uwalniane są cuchnące gazy, takie jak siarkowodór i amoniak, które są przyczyną nieświeżego oddechu. Regularna higiena jamy ustnej jest zatem nie tylko ważna w zapobieganiu nieświeżemu oddechowi, ale także pozwala zachować zdrowie zębów w dłuższej perspektywie.

Proste zęby z alignerem

Higiena jamy ustnej - jak często?

Idealnie byłoby, gdybyś przeprowadzał/a codzienną higienę jamy ustnej i zębów rano i wieczorem. Jeśli istnieje taka możliwość, zalecana jest dodatkowa pielęgnacja zębów po posiłkach. Ale uważaj: kwaśne pokarmy i napoje powodują krótkotrwałe zmiękczenie szkliwa, dlatego przed rozpoczęciem higieny jamy ustnej należy odczekać około pół godziny po posiłku. Zaleca się również wykonywanie zabiegów higienicznych częściej niż dwa razy dziennie, jeśli spożywasz nadmierne ilości pokarmów zawierających cukier.

Jak długo trwa higiena jamy ustnej?

Aby zapewnić optymalną higienę jamy ustnej w domu, należy myć zęby codziennie przez co najmniej 2 minuty rano i wieczorem. Możesz również zaplanować kilka minut dziennie na dodatkową pielęgnację zębów za pomocą nici dentystycznej lub płynu do płukania jamy ustnej.

Nieświeży oddech pomimo higieny jamy ustnej

W każdym kraju co czwarta osoba cierpi z powodu cuchnącego oddechu, znanego również fachowo jako halitoza. Często osoby dotknięte chorobą nie są świadome swojego stanu, a osoby postronne unikają tematu tabu. W około 90% przypadków przyczyną nieświeżego oddechu jest niewłaściwa higiena jamy ustnej, której można przeciwdziałać poprzez dokładne czyszczenie języka i przestrzeni międzyzębowych. Nawet w przypadku osób z protezami zębowymi, dokładne czyszczenie protez może już przynieść początkową poprawę. Nie zawsze jednak niewłaściwa higiena jamy ustnej jest przyczyną nieprzyjemnego zapachu, który powstaje w jamie ustnej. Jest to szczególnie dokuczliwe dla osób dotkniętych tym problemem, jeśli cierpią one z powodu nieświeżego oddechu pomimo dobrej higieny jamy ustnej. Przyczyną mogą być różne czynniki. Z jednej strony niewystarczające spożycie płynów może powodować suchość w ustach, która może być spowodowana głównie przez nikotynę, niektóre leki, zbyt małą ilość jedzenia lub stres. Z drugiej strony, długotrwały nieświeży oddech może być objawem problemów stomatologicznych, takich jak próchnica zębów, zapalenie dziąseł i zapalenie przyzębia. Za nieświeży oddech może być również odpowiedzialna ogólna choroba, pomimo dobrej higieny jamy ustnej. Te dwie ostatnie przyczyny nieświeżego oddechu powinny być profesjonalnie leczone przez dentystę lub stomatologa prowadzącego.

Poprawa higieny jamy ustnej – porady

Niewłaściwa higiena jamy ustnej jest najczęstszą przyczyną nieświeżego oddechu i problemów stomatologicznych. Dlatego tym ważniejsze jest, aby znać najcenniejsze wskazówki dotyczące optymalnej higieny jamy ustnej i zębów w celu utrzymania długotrwałego zdrowia zębów. Oczywiste jest, że samo szczotkowanie zębów nie wystarczy, aby zapobiec próchnicy i chorobom dziąseł. Dzieje się tak, ponieważ szczotkowanie zębów czyści tylko około 60 procent powierzchni zęba. W związku z tym resztki jedzenia i pozostałości bakterii nie są wystarczająco usuwane.

To, czy używasz szczoteczki manualnej, elektrycznej czy ultradźwiękowej, zależy od Ciebie, ale zaleca się używanie szczoteczek do zębów z twardszym włosiem, ponieważ są one bardziej skuteczne w usuwaniu płytki nazębnej niż szczoteczki miękkie lub z naturalnego włosia. Ale uważaj: zbyt silny nacisk może uszkodzić dziąsła i szkliwo. Również mit, że ruchy okrężne są idealną techniką szczotkowania, nie jest do końca prawdziwy. Dlatego staraj się szczotkować powierzchnie zębów od dziąseł w dół i z niezbyt dużym naciskiem. W przypadku szczególnie wrażliwych zębów zaleca się stosowanie miękkich szczoteczek do zębów. Gęsto zaokrąglone szczoteczki z krótką główką są równie dobre do dokładnego i delikatnego usuwania płytki nazębnej, ponieważ ich kształt ułatwia dotarcie do zębów trzonowych. Oprócz stosowania właściwej szczoteczki do zębów, należy również czyścić jamę ustną i zęby za pomocą produktów do higieny jamy ustnej, takich jak pasta do zębów, nić dentystyczna i płyny do płukania.

Mundhygiene: Zahnseide für gesunde Zähne

Domowe środki do higieny jamy ustnej

Domowe środki zaradcze różnego rodzaju mogą być stosowane w celu wsparcia konwencjonalnej higieny jamy ustnej w domu. Zdecydowanie powinnaś/powinieneś wypróbować następujące domowe środki:

• Płyn do płukania ust ze słoną wodą

Płukanie ust słoną wodą w naturalny sposób wspiera florę bakteryjną jamy ustnej, ma działanie antybakteryjne i może nawet zastąpić przemysłowo produkowane płyny do płukania ust.

• Cukier brzozowy przeciwko bakteriom próchnicy

Jako naturalny substytut cukru, ksylitol przeciwdziała bakteriom, usuwając bazę pokarmową dla bakterii próchnicy. Cukier brzozowy sprawia, że zęby stają się gładsze i na długo pozostają zdrowe.

• Higiena jamy ustnej olejem kokosowym

Wiadomo już, że olej kokosowy jest wykorzystywany na wiele sposobów w celach kosmetycznych lub pielęgnacyjnych. Płukanie olejem kokosowym, służy również jako dodatkowa pomoc w higienie jamy ustnej. Działa antybakteryjnie i zapobiega problemom stomatologicznym.

Różnica między higieną jamy ustnej a czyszczeniem zębów

Jak już się dowiedziałeś, głównym celem regularnej higieny jamy ustnej jest usuwanie płytki bakteryjnej i resztek pokarmu. Jednak nawet przy optymalnej higienie zębów i jamy ustnej, bakterie i płytka nazębna pozostają, co może prowadzić do powstawania kamienia nazębnego i stanów zapalnych w jamie ustnej. W związku z tym ważne jest, aby utrzymywać w czystości również te miejsca, do których nie dociera się podczas codziennej higieny jamy ustnej. Służy do tego profesjonalne oczyszczanie zębów (POZ). Decydującą różnicą w stosunku do tradycyjnej higieny jamy ustnej jest to, że w POZ stosuje się specjalne instrumenty, które oprócz usuwania bakterii służą również do usuwania kamienia i płytki nazębnej. Regularna higiena jamy ustnej u stomatologa jest zatem niezbędna dla zachowania zdrowia zębów w dłuższej perspektywie.

Higiena jamy ustnej u dentysty - co się robi?

Profesjonalna higiena jamy ustnej służy profilaktyce stomatologicznej i jest przeprowadzana w kilku etapach:

1. Dokładne badanie i dokumentacja stanu zęba

2. Usuwanie kamienia i płytki nazębnej

3. Czyszczenie zębów i przestrzeni międzyzębowej

4. Późniejsze polerowanie i wygładzanie pastą zawierającą fluor

5. Nakładanie lakieru lub żelu z fluorem

6. Instrukcje dotyczące higieny jamy ustnej udzielane przez prowadzącego stomatologa

Oprócz profilaktyki higieny jamy ustnej, możesz również zapytać swojego dentystę o stan higieny jamy ustnej. Określa się to na podstawie kilku różnych badań i dostarcza informacji o aktualnym stanie higieny jamy ustnej. Dzięki różnym wskaźnikom higieny jamy ustnej, takim jak wskaźnik kamienia nazębnego lub płytki nazębnej, Twój dentysta może określić, które obszary higieny jamy ustnej wymagają jeszcze poprawy i udzielić Ci odpowiednich wskazówek dotyczących higieny jamy ustnej, które będziesz mógł stosować w przyszłości w celu poprawy higieny jamy ustnej.

Jaki jest koszt higieny jamy ustnej u dentysty lub stomatologa?

Koszt profesjonalnej higieny jamy ustnej lub profesjonalnego oczyszczania zębów przez dentystę wynosi od 60 do 100 zł i może się różnić w zależności od nakładu pracy i czasu.