Nieświeży oddech? Pozbądź się go raz na zawsze!

image (33)

W naszym społeczeństwie nieświeży oddech jest nadal tematem tabu. Bardzo nieprzyjemny zapach z ust jest przykry przede wszystkim dla otoczenia, jednak mało kto ma odwagę porozmawiać o nim z osobą cierpiącą na tę dolegliwość. Podstępny problem: u siebie trudno jest zauważyć nieświeży oddech. Jednak prosty test na sprawdzenie woni oddechu, jak dmuchnięcie w zaciśniętą dłoń lub plastikową torebkę, a następnie powąchanie zapachu, już często dostarcza pierwszych wskazówek. Nieświeży oddech może mieć bardzo różne przyczyny. W zależności od jego miejsca pochodzenia i przyczyny, można dość łatwo wdrożyć odpowiednie środki zaradcze.

Przyczyny nieświeżego oddechu

Skąd zatem bierze się nieświeży oddech? Często trudno jest to określić, ponieważ przyczyny nieświeżego oddechu są zróżnicowane. Stomatolodzy szacują, że około 5% całej populacji Niemiec boryka się z problemem chronicznego nieświeżego oddechu. Ponadto 25% Niemców przynajmniej okresowo odbiera woń własnego oddechu jako nieprzyjemną – zwłaszcza rano.

W medycynie problem nieświeżego oddechu wiąże się z pojęciem „halitozy” i „foetor ex ore”. „Foetor ex ore”, czyli w dosłownym tłumaczeniu: „przykry zapach z ust”, jest wyczuwalny dla innych tylko po otwarciu ust. Po ich zamknięciu nieprzyjemna woń nie jest już wyczuwalna. W takim przypadku przyczyny nieświeżego oddechu można najczęściej doszukać się w obrębie jamy ustnej, a nie żołądka. I są to np.: dym papierosowy, niewłaściwa higiena jamy ustnej, suchość jamy ustnej czy problemy z zębami. Do grupy tych czynników należą również stany zapalne lub nowotwory jamy ustnej.

„Halitoza” dotyczy drugiej, rzadziej występującej formy nieświeżego oddechu. Jest on wyczuwalny nawet przy zamkniętych ustach. Woń wydostaje się przez nos i wskazuje na takie dolegliwości zdrowotne, jak problemy z trawieniem, choroby układu oddechowego lub schorzenia związane z metabolizmem, np. cukrzyca.

Żołądek sprawcą nieświeżego oddechu

Żołądek jest znacznie rzadziej przyczyną nieświeżego oddechu, niż się przypuszcza. Należy go jednak wziąć pod lupę, gdy przykry zapach z ust nie ustępuje mimo mycia zębów i dodatkowej higieny jamy ustnej. Występujące tu przyczyny to: kwas żołądkowy, zgaga i choroba refluksowa. Powodują one wydobywanie się kwaśnego zapachu z ust. Także zapaleniu błony śluzowej żołądka (łac. gastritis) może towarzyszyć nieprzyjemna woń wydychanego powietrza. Jednak choroby te zwykle powiązane są z innymi objawami, np. silnym bólem brzucha lub uczuciem pieczenia w okolicy żołądka.

W wielu przypadkach nieświeży oddech jest następstwem naszej diety lub stosowanych używek. "Halitozie" mogą sprzyjać w szczególności intensywne przyprawy, cebula, czosnek, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, kawy i nadmierne spożycie mięsa. Taki przykry zapach może utrzymywać się nawet przez kilka dni po spożyciu.

Aceton: woń oddechu u cukrzyków, osób na diecie i podczas uczucia głodu

Nieświeży oddech podczas uczucia głodu zwykle jest spowodowany zmniejszoną produkcją śliny w jamie ustnej. Jednak nieprzyjemna woń oddechu podczas głodu spowodowanego dietami wynika z innej przyczyny. W przypadku diet, zwłaszcza niskowęglowodanowych, dochodzi do niepełnego rozkładu tłuszczu w organizmie. Być może nie wiesz, że organizm potrzebuje co najmniej 50 g węglowodanów dziennie do przekształcenia tłuszczy w glukozę. Ich brak spowoduje tworzenie się ciał ketonowych, które są wydalane m.in. przez wydychane powietrze. Acetonowy nieświeży oddech ma słodki zapach, przypominający woń dojrzałych owoców lub zmywacza do paznokci.

Jednakże przyczyną acetonowego oddechu mogą być również choroby metaboliczne, np. cukrzyca. Podobnie jak w przypadku diet, tutaj również następuje rozkładanie tłuszczu w celu skompensowania zapotrzebowania na energię. W krwi gromadzą się ciała ketonowe, które są wydalane przez płuca i nerki. Co więcej, acetonowy oddech w przebiegu cukrzycy wskazuje na kwasicę ketonową.

Migdałki przyczyną nieświeżego oddechu

Obszarem, który obok jamy ustnej również może przyczyniać się do powstawania nieświeżego oddechu, jest strefa laryngologiczna, czyli ucho, nos i gardło. Przykładowo migdałki mogą nasilać tę dolegliwość. Dzieje się tak w przypadku występowania stanu zapalnego i tworzenia się złogów na migdałkach. Ponadto, nieświeży oddech może być również powodowany przez kamienie migdałkowe. Jego źródłem nierzadko bywa też gardło. W tej okolicy częstą przyczyną bywają wirusy, które powodują zapalenie gardła.

Kolejna możliwa przyczyna: niewłaściwa higieny jamy ustnej

W większości przypadków chronicznie występujący nieświeży oddech jest spowodowany niewłaściwą higieną jamy ustnej. Nieprawidłowe mycie zębów powoduje zaleganie resztek pokarmowych w przestrzeniach międzyzębowych. Są one znakomitą pożywką dla bakterii, które je rozkładają, powodując przy tym wydzielanie nieprzyjemnej woni. Może to prowadzić do tworzenia bakteryjnej płytki nazębnej, a następnie do dziur w zębach, zwanych równieżpróchnicą. Dlatego zepsute zęby mają często nieprzyjemny zapach i mogą powodować stany zapalne dziąseł. Można temu zapobiec poprzez regularne mycie zębów. Zatem problem nieświeżego oddechu spowodowanego niewłaściwą higieną jamy ustnej leży w naszych rękach i sami możemy wpłynąć na jego poprawę.

Zgniły zapach z ust z powodu zębów

Źródłem nieświeżego oddechu są dość często same zęby. I tutaj przyczyny mogą być różnoorodne. Z jednej strony – jak już wspomniano – może być za to odpowiedzialna niewłaściwa higiena jamy ustnej. Resztki nieusuniętej żywności to środowisko sprzyjające rozwojowi bakterii gnilnych. Zgniły zapach może być również „zasługą” płytki i kamienia nazębnego. Można jednak się ich pozbyć w ramach corocznych kontrolnych wizyt u stomatologa.

Inną dolegliwością jest próchnica, która niszczy zęby, co sprawia, że również jest uważana za przyczynę nieświeżego oddechu. Jeśli leczenie próchnicy nie nastąpi odpowiednio wcześnie, w najgorszym przypadku może dojść  do obumarcia zęba. Zepsuty lub martwy ząb nie tylko przyczynia się do nieświeżego oddechu, ale może również mieć wpływ na stan całej jamy ustnej. Jeśli masz martwy ząb, natychmiast zgłoś się do stomatologa!

Inną przyczyną nieświeżego oddechu może być zapalenie dziąseł lub usunięcie zębów. Po wyrwaniu zęba w jego miejscu powstaje duża jama, w której mogą gromadzić się resztki pokarmów i bakterie. W tym przypadku dbanie o higienę jamy ustnej jest absolutną koniecznością!

Co pomaga w walce z nieświeżym oddechem?

Jak zwalczyć nieświeży oddech? Metody leczenia zależą od przyczyny dolegliwości. Po pierwsze, należy sprawdzić, czy pozbędziemy się problemu poprzez zmianę diety, lepszą higienę jamy ustnej i regularne wizyty u dentysty. Dobrym sposobem na nieświeży oddech może być również regularne stosowanie płynów do płukania jamy ustnej.

Nie zaleca się przyjmowania leków przeciwko nieświeżemu oddechowi bez nadzoru lekarza. Jeśli jednak stwierdzisz, że starania nic nie dają, warto porozmawiać z lekarzem. Lekarz odejmie decyzję, czy tabletki przeciw nieświeżemu oddechowi są rzeczywiście konieczne, czy też można zastosować jeszcze inne rozwiązanie. Może to nie zęby, ale migdałki są winowajcą? Usuwanie migdałków, usuwanie zębów itp. – takie zabiegi zawsze warto omówić ze swoim lekarzem.

Domowe sposoby na nieświeży oddech

Poniższe rady mogą pomóc w walce z nieświeżym oddechem. Oto naturalne sposoby zwalczania nieświeżego oddechu:

• Staraj się utrzymać odpowiedni przepływ śliny w ustach ograniczając palenie i spożywając więcej płynów oraz oddychając przez nos. Ten domowy środek zaradczy często wystarczy, żeby zauważyć poprawę.

• Żołądek sprawcą nieświeżego oddechu? Sięgnij po jogurt naturalny: zawiera on bakterie kwasu mlekowego, które przyczyniają się do utrzymania zdrowej flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym.

• Guma do żucia z chlorofilem: zielony barwnik roślinny skutecznie zwalcza nieprzyjemne zapachy

• Płucz jamę ustną sokiem z cytryny. Ale zachowaj ostrożność: przy częstym stosowaniu kwas może naruszyć szkliwo na zębach.

• Herbatka imbirowa na nieświeży oddech: olejki eteryczne pomogą zneutralizować przykry zapach.

• Aby pozbyć się naprawdę silnego zapachu z ust, skuteczne mogą okazać się dostępne w aptekach płyny do płukania jamy ustnej. Poproś o poradę!

• Nieświeży oddech o poranku można zniwelować poprzez „ssanie oleju”. Ta ajurwedyjskia praktyka umożliwia usunięcie toksyn z jamy ustnej.

• Żucie ziaren kawy neutralizuje kwaśny smak pochodzący z żołądka.

Zapobieganie: higiena jamy ustnej w walce z nieświeżym oddechem

Najlepszym lekarstwem na nieświeży oddech jest odpowiednia prewencja. Przede wszystkim dokładna i regularna higiena jamy ustnej oraz profesjonalne czyszczenie zębów u dentysty to podstawa zdrowych zębów. Mycie zębów rano i wieczorem zapobiega osadzaniu się na nich patogenów chorobowych i bakterii gnilnych. Właściwa higiena jamy ustnej pozwala na usunięcie wszystkich resztek jedzenia oraz płytki nazębnej z przedniej i tylnej części zębów. Nie należy również zapominać o przestrzeniach między zębami.

Jeżeli cierpisz z powodu nieświeżego oddechu, to możesz spróbować czyścić wieczorem również język. Specjalną szczoteczką do zębów usuwany jest wtedy nalot na języku. Na nieświeży oddech można stosować również płukanki i płyny do płukania jamy ustnej.

Jeśli Twoja dolegliwość ma charakter przewlekły, zgłoś się do lekarza w celu ustalenia przyczyny. Nie wstydź się prosić specjalistę o pomoc w walce z nieświeżym oddechem! Pomoże on zidentyfikować przyczyny i zaleci odpowiednią terapię.