Profesjonalne oczyszczanie zębów: wszystko, co musisz wiedzieć

Ta strona ma wyłącznie charakter informacyjny. Aktualnie DrSmile nie oferuje (jeszcze) takiego leczenia.
Zahnarztpraxis DrSmile

Profesjonalne oczyszczanie zębów (POZ) to intensywne czyszczenie zębów, które jest głównym składnikiem profilaktyki stomatologicznej. Podczas tego zabiegu zęby są dokładnie czyszczone specjalnymi narzędziami, dzięki czemu usuwana jest płytka nazębna, a tym samym zmniejsza się ryzyko wystąpienia próchnicy i paradontozy. W związku z tym profesjonalne czyszczenie zębów eliminuje niedociągnięcia konwencjonalnej higieny jamy ustnej i oczyszcza miejsca, do których nie dociera codzienne szczotkowanie zębów.

Ale jak właściwie działa takie profesjonalne czyszczenie zębów i czy jest ono naprawdę przydatne? A jakimi kosztami jesteś obciążana/y? Więcej o profesjonalnym czyszczeniu zębów dowiesz się tutaj.

Jak przydatne jest profesjonalne czyszczenie zębów?

Ponieważ profesjonalne czyszczenie zębów jest prywatną usługą zdrowotną, wielu pacjentów zadaje sobie pytanie, czy tak intensywne czyszczenie zębów jest w ogóle konieczne. W końcu każdy musi zdecydować za siebie, ale nadal istnieją powody, dla których profesjonalne czyszczenie zębów jest przydatne. Z jednej strony służy profilaktyce stomatologicznej poprzez usuwanie płytki nazębnej, takiej jak kamień, co zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób zębów, takich jak próchnica czy paradontoza. Z drugiej strony, przebarwienia są usuwane, co w efekcie daje jaśniejszy wygląd zębów.

Ostatecznie, profesjonalne czyszczenie zębów jest naprawdę przydatne tylko wtedy, gdy instrukcje higieny jamy ustnej udzielone przez dentystę są jednocześnie stosowane w codziennej pielęgnacji zębów.

Profesjonalne czyszczenie zębów: takie są różnice

Różnica między profesjonalnym czyszczeniem zębów a profilaktyką polega na rozróżnieniu tych dwóch pojęć. POZ jest budulcem profilaktyki stomatologicznej. Podczas profilaktyki stomatolog bada stan zębów i edukuje pacjenta w zakresie prawidłowej pielęgnacji zębów w domu. Właściwe POZ jest wykonywane podczas profilaktyki przez specjalistę lub asystenta. Usuwanie kamienia nazębnego różni się również od profesjonalnego czyszczenia zębów. W przeciwieństwie do POZ, podczas zabiegu skalingu usuwana jest tylko twarda płytka nazębna, czyli kamień nazębny. POZ umożliwia jednak dodatkowe usunięcie płytki nazębnej, czyli miękkich powłok. Podczas PZR są również usuwane bakterie, które są odpowiedzialne za próchnicę zębów i stany zapalne dziąseł, takie jak paradontoza.

Co jest wykonywane podczas profesjonalnego czyszczenia zębów?

Po wykonaniu przez lekarza stomatologa lub asystenta profilaktyka zdjęcia zębów na początku zabiegu profilaktycznego oraz dokładnym ich zbadaniu i udokumentowaniu, rozpoczyna się właściwe czyszczenie zębów. Najpierw usuwane są twarde (kamień nazębny) i miękkie płytki nazębne z powierzchni i pod dziąsłami. Następnie zęby i przestrzenie międzyzębowe zostają oczyszczone, a następnie wypolerowane i wygładzone pastą z fluorem. W ostatnim etapie POZ nakładany jest lakier lub żel fluorkowy, który utrudnia powstawanie nowej płytki nazębnej oraz zapobiega próchnicy i zapaleniu dziąseł. Na koniec odbędzie się końcowa konsultacja z dentystą, który udzieli wskazówek dotyczących prawidłowej higieny jamy ustnej. Profesjonalne czyszczenie zębów trwa około godziny.

Profesjonalne czyszczenie zębów: te urządzenia są używane

Professionelle Zahnreinigung beim Zahnarzt

W POZ stosowane są różne urządzenia. Aby umożliwić rozpoznanie płytki nazębnej, takiej jak kamień nazębny i płytka nazębna, do barwienia płytki stosuje się tabletki testowe. Są one następnie usuwane za pomocą instrumentów ręcznych, takich jak skalery i kirety, lub za pomocą specjalnych urządzeń z przepływem powietrza i ultradźwięków. Do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych stosuje się również nici dentystyczne oraz urządzenia dentystyczne, takie jak szczoteczki i skrobaczki międzyzębowe. Strumień wody i soli pomaga usunąć przebarwienia, spowodowane głównie używkami, takimi jak kawa czy papierosy, które następnie usuwa się za pomocą urządzenia wytwarzającego strumień proszku. Podgrzana mieszanka powietrza, wody i specjalnej soli czyszczącej wdmuchiwana jest w przestrzenie międzyzębowe i każdą bruzdę. Następnie zęby są polerowane i uszczelniane za pomocą obrotowego gumowego kubka lub obrotowej szczoteczki. Aby chronić szkliwo, na koniec POZ nakładany jest specjalny lakier fluorkowy, który utrudnia powstawanie nowej płytki nazębnej i zmniejsza ryzyko próchnicy.

Czy profesjonalne czyszczenie zębów jest bolesne?

Profesjonalne czyszczenie zębów zwykle nie jest bolesne. Niemniej jednak POZ może być odczuwane jako nieprzyjemny, co ma miejsce szczególnie u pacjentów ze szczególnie wrażliwymi zębami, z odsłoniętymi szyjkami zębów lub podczas czyszczenia przy linii dziąseł. Zwykle jednak wykluczony jest długotrwały ból w trakcie lub po zabiegu, jak również czyszczenie zębów w znieczuleniu. Jeśli jednak powyższe przypadki wystąpią, można rozważyć znieczulenie miejscowe, które wykonuje się poprzez nałożenie żelu na dziąsła.

Czy mogę jeść po czyszczeniu zębów?

Po profesjonalnym oczyszczeniu zębów przez około godzinę nie należy nic jeść. Podobnie należy unikać spożywania pokarmów, które sprzyjają powstawaniu przebarwień, takich jak kawa, wino czy marchew. Należy również unikać palenia tytoniu przez około 8 godzin po POZ.

Ile może kosztować profesjonalne czyszczenie zębów?

Cena profesjonalnego czyszczenia zębów waha się od 60 do 100 zł. Koszty zależą od indywidualnego stanu i liczby zębów. Podobnie, zróżnicowanie kosztów POZ może wynikać z nakładu pracy i czasu, praktyki oraz regionu. Dodatkowe usługi, takie jak usuwanie płytki i kamienia nazębnego pod linią dziąseł oraz czyszczenie za pomocą specjalistycznego sprzętu, np. ultradźwięków lub strumienia proszku, również podnoszą cenę POZ. Jeśli jednak zęby pacjenta są w dobrym stanie i wymagana jest normalna ilość pracy i czasu, można obliczyć stawkę rozliczeniową wynoszącą około 3,50 zł za ząb.

Czy czyszczenie zębów jest opłacane przez ubezpieczenie zdrowotne?

Profesjonalne czyszczenie zębów jest prywatną usługą zdrowotną. Nie dochodzi zatem do całkowitego przejęcia kosztów przez kasy chorych. Niektóre kasy chorych przyznają jednak roczną dopłatę i w ten sposób częściowo pokrywają koszty POZ. Zasadniczo przejęcie kosztów zależy od tego, czy pacjent jest pacjentem ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego, pacjentem prywatnym czy dzieckiem.

Jak często należy przeprowadzać profesjonalne czyszczenie zębów?

To, jak często należy wykonywać profesjonalne czyszczenie zębów w ciągu roku, zależy w dużej mierze od stanu zębów i wcześniejszych chorób. Jednak przynajmniej raz w roku należy udać się do stomatologa, aby wykonać POZ.

Profesjonalne czyszczenie zębów pomimo aparatu ortodontycznego?

Profesjonalne czyszczenie zębów jest również możliwe dla pacjentów z aparatem ortodontycznym. W tym celu do POZ usuwane są tylko łuki i dodatkowe części aparatu, które są ponownie zakładane po zakończeniu leczenia.

Czy czyszczenie zębów jest dobre dla zębów?

Na temat zalet i wad profesjonalnego czyszczenia zębów można dużo dyskutować. Jedna rzecz jest jednak pewna: jako środek profilaktyczny, POZ służy jako rozsądny zabieg stomatologiczny w celu zapobiegania zapaleniu dziąseł i próchnicy. Kolejną zaletą profesjonalnego czyszczenia zębów są jaśniejsze i bielsze zęby dzięki usuwaniu przebarwień.

Podobnie jak inne zabiegi stomatologiczne, profesjonalne czyszczenie zębów wiąże się z pewnym ryzykiem. Ponieważ zęby po zabiegu są bardzo wrażliwe, ryzyko infekcji wzrasta w pierwszych kilku godzinach po zabiegu. Co jest czasami spowodowane uwolnieniem bakterii podczas leczenia. Kolejną wadą jest szorstkość zębów przez specjalne instrumenty używane podczas POZ. Jednak późniejsza fluoryzacja przeciwdziała temu ryzyku.

Photo: enginaky

Proste zęby z DrSmile

Aktualnie DrSmile oferuje wyłącznie korekcję zębów z zastosowaniem szyn ortodontycznych (alignerów). Dzięki tej nowatorskiej metodzie można przy użyciu szyn Clear Aligner ustawić zęby we właściwym położeniu już w ciągu 4–9 miesięcy. W ten sposób niweluje się stłoczenia, zamyka szpary między zębami oraz koryguje inne wadliwe ustawienia zębów przednich.

Po bezpłatnej wizycie informacyjnej w gabinecie partnerskim DrSmile eksperci sporządzą komputerowo indywidualny plan leczenia, który zwizualizuje przesunięcia zębów.

Jeżeli klient zaakceptuje indywidualny plan leczenia, wykonuje się na miarę alignery, które są dostarczane bezpośrednio do domu. Całe leczenie jest obserwowane i kontrolowane z użyciem aplikacji przez dentystów będących partnerami DrSmile.

Dzięki DrSmile łatwo i szybko zyskasz nieskrępowany uśmiech.

Placówki DrSmile można znaleźć już w 3 polskich miastach. Jesteśmy obecni w Warszawie, Krakowie i Szczecinie.