Co może być przyczyną bólu szczęki i żuchwy

Często skarżymy się na trzaski stawu SSŻ, napięcie szczęki i żuchwy bądź bóle głowy i karku. Niewielu z nas jednak zdaje sobie sprawę, że może to być skutkiem nieprawidłowego ukształtowania szczęki i/lub żuchwy. Lekkie do średnich zaburzeń mogą zostać zniwelowane w nieskomplikowany i bezbolesny sposób.

Angstpatienten: Angst vor dem Zahnarzt

Napięcie mięśni twarzy

Istnieje mnóstwo przyczyn napięcia mięśni szczęki i żuchwy. Skurcze szczęki i żuchwy pojawiają się w wyniku obciążeń psychicznych, takich jak stres. Często dzieje się to podświadomie, w nocy podczas snu. Innymi przyczynami napięcia mięśni szczęki i żuchwy mogą być wady zgryzu.

Napięcie mięśni szczęki i żuchwy prowadzi do pojawienia się bólu, dlatego osobom cierpiącym na nie zaleca się stosowanie szyn relaksacyjnych bądź nakładek na zgrzytanie zębów.

Istnieją również specjalne ćwiczenia rozluźniające, które trwają kilka minut i w prosty sposób rozluźniają szczękę i żuchwę.

Efektywną metodą jest na przykład przyłożenie palców do obszaru przed uszami przy równoczesnym otwieraniu ust. W tej pozycji masuje się napięte miejsca, lekko przyciskając. Regularnie powtarzając to ćwiczenie, zauważasz jak twoje stawy skroniowo-żuchwowe się rozluźniają.

Innym sposobem na uśmierzenie bólu jest ogrzewanie lub schładzanie szczęki i żuchwy. W tym celu często używa się lamp na podczerwień. Możesz powtarzać ten zabieg do trzech razy dziennie.

Zwichnięcie żuchwy

W przypadku zwichnięcia żuchwy, kość ta przesuwa się w prawo, lewo lub do przodu, a usta się nie zamykają.

Pacjenci odczuwają silny ból przede wszystkim podczas poruszania żuchwą i otwierania ust, jak również podczas żucia.

Stomatolog lub lekarz specjalista mogą nastawić zwichniętą żuchwę, naciskając na nią i przesuwając w odpowiednim kierunku.

Jeśli podczas jedzenia lub żucia występują trzaski i bóle szczęki lub żuchwy, z reguły jest to spowodowane zwichnięciem żuchwy. Około jedna trzecia ludności świata odczuwa takie trzaski lub skrzypienie. Wielu pacjentom pomaga regularne masowanie mięśni policzków i skroni.

Aby mieć pewność, że trzaskanie szczęki i żuchwy jest niegroźne, należy poddać się kontroli lekarskiej.

Zgrzytanie SSŻ

Jeśli podczas otwierania ust, ziewania lub żucia odczuwalne jest zgrzytanie SSŻ, jest to często sygnał alarmowy wskazujący na zaburzenia funkcjonowania tego stawu. Aby zapobiec związanym z napięciem muskulatury szczęki i żuchwy bólom ramion, karku, głowy lub uszu, należy zasięgnąć porady lekarza.

Rozpoznawanie i leczenie zaburzeń szczęki i żuchwy

Oznakami zaburzeń w obrębie szczęki i żuchwy mogą być utrudnienia w żuciu bądź ból w jego trakcie. Dodatkowo może dojść do bólu lub napięć w obrębie szczęki i żuchwy, ramion i karku. Równie często występują bóle głowy lub uszu.

Zaburzenia szczęki i żuchwy są często warunkowane genetycznie, mogą jednak rozwinąć się również na skutek czynników zewnętrznych, takich jak na przykład ssanie kciuka w dzieciństwie lub choroby.

Zaburzenia szczęki i żuchwy można rozpoznać po obszernych lukach lub nachodzeniu na siebie zębów. Najczęstsze spowodowane tym wady zgryzu to zgryz krzyżowy, zgryz otwarty, zwiększony nagryz, przodozgryz, tyłozgryz lub zgryz głęboki, ale również zrotowane lub nierówne zęby.

sinim3 1

Anatomia i wady zgryzu

Zgryz dorosłego człowieka tworzą razem 32 zęby: dwa siekacze, jeden kieł, dwa zęby przedtrzonowe i trzy trzonowe. Jeśli pomiędzy zębami występują luki lub zęby nie kontaktują się poprawnie, mamy do czynienia z wadą zgryzu. Tego typu nierówności wpływają zarówno na aspekty estetyczne, jak i zdrowotne. Należą do nich:

• Zgryz krzyżowy

• Zgryz otwarty

• Zwiększony nagryz

• Przodozgryz

• Tyłozgryz/Zgryz głęboki

• Stłoczenie

• Luki międzyzębowe

• Zrotowane zęby

• Nierówne zęby

Możliwości leczenia

Tego rodzaju wady można korygować z powodów estetycznych jak i zdrowotnych. W przypadku drobnych do średnio zaawansowanych wad, pacjentom zaleca się nakładki ortodontyczne, stały lub ruchomy aparat ortodontyczny.

Zaletą niewidocznych nakładek ortodontycznych jest możliwość korekcji wady, podczas gdy aligner nie przyciąga uwagi, przynosząc takie same efekty jak aparat stały.

Ruchomy aparat ortodontyczny zaleca się wyłącznie w przypadku drobnych wad.

Koszty operacji twarzoczaszki

W przypadku zaawansowanych zaburzeń szczęki lub żuchwy, bolesne dysfunkcje może zniwelować wyłącznie operacja. Koszty oraz nakład czasu zależą przy tym od rodzaju i zaawansowania zaburzeń. Z reguły takie kompleksowe operacje są tak bardzo obciążające, że uzyskanie efektu końcowego może potrwać kilka miesięcy.

Jeśli ze względów medycznych konieczna jest ingerencja, kasa chorych przejmuje koszty operacji oraz towarzyszącego jej leczenia ortodontycznego.

Trenuj szczękę i żuchwę, by uśmierzyć ból

Istnieje wiele ćwiczeń rozluźniających szczękę i żuchwę, kark, ramiona i głowę. Nie zwalczają one jednak przyczyny problemu, tylko łagodzą ból.

Aby rozluźnić mięśnie twarzy, możesz masować szczękę i żuchwę po obu stronach kolistymi ruchami. Otwierasz przy tym usta na około dziesięć sekund. Twoja szczęka i żuchwa równocześnie się przez to rozciągają i rozluźniają.

Aby wzmocnić mięśnie szczęki i żuchwy, również możesz stosować proste ćwiczenia. Możesz na przykład lewą ręką naciskać na lewy policzek i jednocześnie przesuwać brodę w kierunku otwartej dłoni. Ćwiczenie jest najbardziej skuteczne, jeśli wykonasz je na obu policzkach około pięć razy i powtórzysz całość trzy razy dziennie.

Operacja usunięcia zęba mądrości

Po operacji usunięcia zęba mądrości zarówno otwarte zakończenia nerwowe, jak i opuchlizna pojawiające się po tego rodzaju operacji mogą powodować ból. Może dojść do uczucia napięcia w obrębie szczęki lub żuchwy.

X-Ray

Jeśli do otwartej rany dostaną się bakterie, może dojść do zapalenia szczęki i/lub żuchwy. Objawy, które mogą na to wskazywać, to zaczerwienienie twarzy, opuchlizna oraz pulsowanie w obrębie szczęki i żuchwy, jak i podwyższona temperatura. Dodatkowo może dojść do opuchlizny węzłów chłonnych.

Skurcze szczęki i żuchwy

Skurcze szczęki i żuchwy objawiają się w postaci silnego bólu w trakcie jedzenia lub ziewania oraz w przypadku braku możliwości całkowitego otwarcia ust.

Aby temu temu przeciwdziałać, możesz trenować swoją szczękę i żuchwę, aby wzmocnić ich mięśnie.

Pomocne jest przy tym wykonywanie ruchów bocznych lub wychylania i wciągania żuchwy. Zwróć przy tym uwagę, aby Twoje zęby nie ocierały się o siebie. Na koniec porozciągaj mięśnie twarzy, otwierając usta najszerzej jak to możliwe i ponownie je zamykając.

Aby zapobiegać skurczom szczęki i żuchwy, możesz zażywać magnez, wapń oraz witaminę D.

Nakładki ortodontyczne DrSmile - O nas

Oferujemy Państwu alternatywę dla aparatów stałych i ruchomych. Nasze przezroczyste nakładki ortodontyczne doskonale nadają się dla osób dorosłych, ponieważ można je komfortowo i dyskretnie nosić w życiu zawodowym i prywatnym. Leczenie trwa tylko kilka miesięcy, w zależności od sytuacji wyjściowej.

Z DrSmile nie ma żadnych ukrytych kosztów. Oznacza to, że koszty nakładek są jasno przedstawione i ustalone na samym początku. Koszty leczenia zależą od stopnia skomplikowania wady zgryzu pacjenta. Rozróżnia się lekkie, średnie i ciężkie wady zgryzu. Niewidoczne nakładki ortodontyczne do lekkich wad zgryzu są dostępne już od 148 zł miesięcznie. Koszty ewentualnego leczenia uzupełniającego ponosi DrSmile.

Przekonaj się do swojego idealnego uśmiechu.