Ból żuchwy: przyczyny i leczenie

Ból żuchwy, napięte mięśnie, promieniowanie bólu do boku lub do głowy… Znasz te objawy? Przyczyny mogą wynikać z przeróżnych powodów - zlokalizuj je jak najszybciej, by sprawnie pozbyć się nieprzyjemnego bólu żuchwy.

Karies: Symptome, Stadien, Behandlung und Vorbeugung

Z czego wynika ból żuchwy?

Ból żuchwy czy odczuwanie napięcia w mięśniach żuchwy nie zawsze oznaczają, że mamy do czynienia z problemem stomatologicznym. Często podłoże problemu tkwi w urazach, nieprawidłowym ułożeniu żuchwy czy… w stresie. Przyjrzyjmy się głównym powodom dyskomfortu odczuwanego w dolnej szczęce.

Napięte mięśnie żuchwy

Istnieje mnóstwo przyczyn napięcia mięśni szczęki i żuchwy. Skurcze szczęki i żuchwy pojawiają się w wyniku obciążeń psychicznych, takich jak stres. Często dzieje się to podświadomie, w nocy podczas snu. Takie niekontrolowane zgrzytanie żuchwą nazywamy bruksizmem, z którym - przynajmniej częściowo - można radzić sobie, wykonując masaż żuchwy oraz nosząc w nocy szynę relaksacyjną. Szyna zapobiega ścieraniu się zębów o siebie, ale nie leczy przyczyn bruksizmu.

Ból żuchwy po urazie

W przypadku zwichnięcia żuchwy, kość ta przesuwa się w prawo, lewo lub do przodu, a usta się nie zamykają. Ból żuchwy po urazie to jak najbardziej powszechne zjawisko. Pacjenci odczuwają silny ból przede wszystkim podczas poruszania żuchwą i otwierania ust, jak również podczas żucia.

Do zwichnięcia żuchwy może dojść przede wszystkim w przypadku jej zbyt szerokiego otwarcia, a więc podczas ziewania, krzyknięcia, ale też otwarcia ust podczas zabiegu dentystycznego.

Stomatolog lub lekarz specjalista mogą nastawić zwichniętą żuchwę, naciskając na nią i przesuwając w odpowiednim kierunku.

Jeśli podczas jedzenia lub żucia występują trzaski i bóle szczęki lub żuchwy, z reguły jest to spowodowane zwichnięciem żuchwy. Około jedna trzecia ludności świata odczuwa takie trzaski lub skrzypienie. Wielu pacjentom pomaga regularne masowanie mięśni policzków i skroni.

Aby mieć pewność, że trzaskanie szczęki i żuchwy jest niegroźne, należy poddać się kontroli lekarskiej.

Zgrzytanie stawu skroniowo-żuchwowego

Jeśli podczas otwierania ust, ziewania lub żucia odczuwalne jest zgrzytanie stawu skroniowo-żuchwowego, jest to często sygnał alarmowy wskazujący na zaburzenia funkcjonowania tego stawu. Aby zapobiec związanym z napięciem muskulatury szczęki i żuchwy bólom ramion, karku, głowy lub uszu, należy zasięgnąć porady lekarza.

Ból żuchwy spowodowany próchnicą

Szacuje się, że próchnica dotyka aż 90% pacjentów powyżej 15 roku życia. Próchnica w pierwszych stadiach nie objawia się jednak bólem - dolegliwości odczuwamy dopiero, gdy problem jest już zaawansowany, a ząb zainfekowany jest bakteriami próchnicotwórczymi. W przypadku procesu próchnicowego konieczne jest leczenie stomatologiczne, dlatego jeśli podejrzewasz u siebie próchnicę, jak najszybciej zwróć się do swojego lekarza dentysty.

Aby nie dopuścić do rozwinięcia się próchnicy, niezwykle istotna jest dokładna higiena jamy ustnej oraz regularne kontrole stomatologiczne.

Stany zapalne

Stan zapalny to jedna z najczęstszych przyczyn bólu żuchwy przy uchu lub promieniującego za ucho. Pacjenci często skarżą się również na ból żuchwy przy jedzeniu i ból żuchwy przy otwieraniu ust - każdy ruch powoduje wówczas duży dyskomfort i tylko nasila stan zapalny.

Stan zapalny promieniujący do jednego boku może wynikać z opisywanej wcześniej zaawansowanej próchnicy lub naruszeniem zęba. Również choroby ślinianek, takie jak popularna świnka, czy neuralgia stawu trójdzielnego (ból o tendencji do samowygaszania) mogą powodować ból żuchwy przy uchu.

Rozpoznawanie i leczenie zaburzeń szczęki i żuchwy

Oznakami zaburzeń w obrębie szczęki i żuchwy mogą być utrudnienia w żuciu bądź ból w jego trakcie. Dodatkowo może dojść do bólu lub napięć w obrębie szczęki i żuchwy, ramion i karku. Równie często występują bóle głowy lub uszu.

Zaburzenia szczęki i żuchwy są często warunkowane genetycznie, mogą jednak rozwinąć się również na skutek czynników zewnętrznych, takich jak na przykład ssanie kciuka w dzieciństwie lub choroby.

Zaburzenia szczęki i żuchwy można rozpoznać po obszernych lukach lub nachodzeniu na siebie zębów. Najczęstsze spowodowane tym wady zgryzu to zgryz krzyżowy, zgryz otwarty, zwiększony nagryz, przodozgryz, tyłozgryz lub zgryz głęboki, ale również zrotowane lub krzywe zęby.

Anatomia i wady zgryzu

Zgryz dorosłego człowieka tworzą razem 32 zęby: dwa siekacze, jeden kieł, dwa zęby przedtrzonowe i trzy trzonowe. Jeśli pomiędzy zębami występują luki lub zęby nie kontaktują się poprawnie, mamy do czynienia z wadą zgryzu. Tego typu nierówności wpływają zarówno na aspekty estetyczne, jak i zdrowotne. Należą do nich:

Ból żuchwy - jak leczyć?

Przedłużający się ból żuchwy zawsze warto skonsultować z lekarzem. Jeżeli doznaliśmy urazu, powinien być to lekarz pierwszego kontaktu, bóle promieniujące do ucha lub pojawiające się przy otwieraniu ust należy omówić ze stomatologiem.

Jeśli zauważamy u siebie napięte mięśnie żuchwy, na przykład w wyniku odczuwanego stresu, warto rozpocząć ćwiczenia tej części twarzy - pod okiem fizjoterapeuty, a następnie samodzielne.

Co z bólem żuchwy spowodowanym wadami zgryzu?

Tego rodzaju wady można korygować z powodów estetycznych, jak i zdrowotnych. W przypadku drobnych do średnio zaawansowanych wad pacjentom zaleca się nakładki ortodontyczne, stały lub ruchomy aparat ortodontyczny.

Zaletą niewidocznych nakładek ortodontycznych jest możliwość korekcji wady, podczas gdy aligner nie przyciąga uwagi, przynosząc nawet takie same efekty, jak aparat stały.

Ruchomy aparat ortodontyczny zaleca się wyłącznie w przypadku drobnych wad.

Koszty operacji twarzoczaszki

W przypadku zaawansowanych zaburzeń szczęki lub żuchwy, bolesne dysfunkcje może zniwelować wyłącznie operacja. Koszty oraz nakład czasu zależą przy tym od rodzaju i zaawansowania zaburzeń. Z reguły takie kompleksowe operacje są tak bardzo obciążające, że uzyskanie efektu końcowego może potrwać kilka miesięcy.

Jeśli ze względów medycznych konieczna jest ingerencja, kasa chorych przejmuje koszty operacji oraz towarzyszącego jej leczenia ortodontycznego.

Skan 3D zębów

Nasze aligneryarrow
  • Kariera
  • Pytania i odpowiedzi / Czat na żywo