Bez dolegliwości dzięki szynie relaksacyjnej

Szyn relaksacyjnych – zwanych również zgryzowymi – nie należy mylić z niewidocznymi nakładkami ortodontycznymi do korekcji zgryzu. Dzięki szynom relaksacyjnym można znacznie zmniejszyć, a nawet całkowicie wyleczyć wiele dolegliwości fizycznych i bólowych, których źródłem jest szczęka lub żuchwa. Tutaj dowiesz się, czy zastosowanie szyny relaksacyjnej ma sens i czy ubezpieczenie zdrowotne pokryje koszty leczenia.

Czym jest szyna relaksacyjna?

Szyna relaksacyjna jest stosowana w leczeniu tzw. dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego (zaburzeń układu żucia), w skrócie DSSŻ, jak bruksizm (zgrzytanie zębami), oraz w przypadku problemów ze snem. W odróżnieniu od przezroczystej nakładki ortodontycznej używanej do korygowania wad zgryzu, celem szyny relaksacyjnej jest rozluźnienie mięśni narządu żucia lub skorygowanie nieprawidłowości w ustawieniu szczęki i żuchwy. Nieprawidłowe obciążenie stawów skroniowo-żuchwowch i zębów może prowadzić do licznych dolegliwości i bólu w różnych częściach ciała. Szyna relaksacyjna w wielu przypadkach może przyczynić się do wyrównania zgryzu i pozycji mięśni narządu żucia oraz zapobiec poważniejszym problemom.

Rodzaje

Istnieją dwa typy szyn relaksacyjnych. W ten sposób z jednej strony mogą one służyć celom terapeutycznym, takim jak korekta nieprawidłowego ukształtowania szczęki lub żuchwy, a z drugiej strony mogą być używane jako szyna ochronna, np. przeciwko zgrzytaniu zębami. Szyny wykonywane są zawsze na zamówienie, zgodnie z wymaganiami i potrzebami pacjenta.

Szyna relaksacyjna przeciwko bólowi

Dzięki szynie relaksacyjnej można skutecznie leczyć wiele dolegliwości, takich jak napięcie, bóle szczęki i żuchwy, "strzelanie" w stawie skroniowo-żuchwowym, zgrzytanie zębami, ból pleców i inne. Powodem objawów jest nieprawidłowe ustawienie szczęki i/lub żuchwy. Ponieważ objawy DSSŻ są bardzo zróżnicowane, często rozpoznaje się je dopiero w późnym stadium.

Szyna relaksacyjna przeciwko szumom usznym

Szumy uszne również mogą być skutkiem nieprawidłowego ukształtowania stawu skroniowo-żuchwowego. Powodem tego jest mały odstęp pomiędzy uchem środkowym a stawem skroniowo-żuchwowym. Jeśli wysokość zgryzu jest przesunięta z powodu DSSŻ, takiego jak zgrzytanie zębami, a żuchwa nie jest już wystarczająco ustabilizowana, główka stawowa przesuwa się i dochodzi do powstania szumów. Jeśli główka stawu skroniowo-żuchwowego podczas zamykania ust przesuwa się do tyłu, wywierany jest silny ucisk na dwa nerwy położone pomiędzy nimi. Skutkiem tego mogą być szumy uszne lub silne bóle głowy. Rozwiązaniem może okazać się szyna relaksacyjna. Dzięki niej główki stawowe cofają się na swoje pierwotne miejsce, co zapobiega uciskowi na nerwy, a tym samym szumom usznym i bólom głowy.

Szyna relaksacyjna przeciwko chrapaniu i bezdechowi sennemu

Chrapanie nie jest rzadkością i do pewnego stopnia nie powoduje konsekwencji zdrowotnych. Chrapanie jest wynikiem obniżenia napięcia mięśni podczas snu, co z kolei prowadzi do zwężenia górnych dróg oddechowych i przyspieszenia oddechu. Dochodzi do trzepotania, które w rezultacie powoduje odgłos chrapania. Jeśli chrapanie jest tak silne, że dochodzi do bezdechu sennego, czyli zatrzymania oddechu podczas snu, oznacza to poważną chorobę, która może nieść ze sobą konsekwencje dla układu krążenia.

Za pomocą tak zwanej szyny do protruzji żuchwy kość ta jest w nocy utrzymywana w odpowiedniej pozycji lub wysuwana do przodu, dzięki czemu nie dochodzi do zwężenia dróg oddechowych, a chrapanie i bezdech mogą zostać znacznie zredukowane.

Koszt

Koszt szyny relaksacyjnej różni się w zależności od rodzaju i materiału, z którego jest wykonana, i może wynosić kilkaset złotych. Na cenę składają się koszty produkcji, koszty materiału oraz honorarium stomatologa.

Czy ubezpieczenie zdrowotne pokrywa koszty?

To, czy ubezpieczenie zdrowotne pokryje koszty leczenia szyną relaksacyjną, zależy zawsze od danej choroby i konieczności zastosowania szyny. O ile w przypadku koniecznego leczenia wykonanie indywidualnej szyny relaksacyjnej jest częściowo pokrywane przez państwowe kasy chorych, o tyle pozostałe usługi, takie jak diagnostyka i terapia funkcjonalna, często muszą być opłacane przez samego pacjenta. Dlatego przed rozpoczęciem terapii konieczne jest uzyskanie zgody odpowiedniej kasy chorych na pokrycie kosztów. Prywatne ubezpieczenie zdrowotne, jak również niektóre dodatkowe ubezpieczenia stomatologiczne, pokrywają z reguły nie tylko koszty szyny relaksacyjnej, ale również pozostałe koszty analizy i terapii funkcjonalnej. Ale i tu warto dla bezpieczeństwa potwierdzić zakładane koszty.

Czyszczenie

Czyszczenie i pielęgnacja szyny relaksacyjnej są ważne, aby zapobiec próchnicy i innym chorobom zębów. Szynę należy wyjmować podczas jedzenia i picia. Po jedzeniu i przed ponownym założeniem szyny należy w miarę możliwości umyć zęby pastą do zębów i szczoteczką lub przynajmniej dokładnie przepłukać wodą. Szynę relaksacyjną należy również raz dziennie dokładnie umyć letnią wodą. W zależności od materiału i stopnia twardości można również stosować środki do czyszczenia protez lub odpowiednie tabletki czyszczące. Należy to jednak wcześniej uzgodnić z lekarzem, aby nie naruszyć kształtu i funkcji szyny.