Jak można zapobiec wrażliwym zębom?

Szacuje się, że co czwarta dorosła osoba w Polsce cierpi z powodu wrażliwych na ból zębów. Niezależnie od tego, czy przy zimnych lub ciepłych posiłkach oraz napojach, czy przy myciu zębów - przyczyn bólu zębów jest wiele. Damy Ci wskazówki, co możesz z tym zrobić. Jeśli jednak cierpisz z powodu wyjątkowo wrażliwych zębów, zdecydowanie powinnaś/powinieneś odwiedzić swojego dentystę.

Angstpatienten: Angst vor dem Zahnarzt

Przyczyny wrażliwości zębów

Zęby wrażliwe na ból (nadwrażliwość zębiny) są szczególnie wrażliwe na zimno i pokarmy zawierające cukier. Jeśli zadajesz sobie pytanie, dlaczego Twoje zęby są tak wrażliwe, odpowiedź zwykle brzmi: z powodu odsłoniętych szyjek zębów. Normalnie szyjka zęba jest pokryta ochronnym dziąsłem. Jednak w przypadku cofających się dziąseł lub stanów zapalnych zęby mogą nagle stać się wrażliwe. W przeciwieństwie do koron i korzeni, szyjki nie są pokryte szkliwem lub tylko w niewielkim stopniu, tak że bodźce zewnętrzne docierają bezpośrednio do nerwu. Rezultat: nagły, ostry ból, który jest bardzo nieprzyjemny.

Dodatkowo istnieją inne czynniki powodujące wrażliwość zębów. Przykładowo spożywanie alkoholu, ciąża lub wybielanie.

Wrażliwość na ciepło i zimno

Przyczyną czasami bardzo silnego, ostrego bólu przy spożywaniu zimnych, ciepłych, słodkich lub kwaśnych potraw są odsłonięte szyjki zębów. Ponieważ w tym obszarze zęba brakuje warstwy ochronnej, szczególnie bodźce termiczne i osmotyczne mogą oddziaływać bezpośrednio na procesy nerwowe. Z tego powodu zęby są wrażliwe na zimno i reagują na ciepło. Zęby wrażliwe na zimno najlepiej jest zbadać w gabinecie stomatologicznym, aby zapobiec pogorszeniu stanu uzębienia.

Wrażliwe zęby w czasie ciąży

Wrażliwość zębów i dziąseł może również wystąpić w czasie ciąży. Przyczyny bólu zębów w czasie ciąży to:

• Hormony: podczas ciąży organizm przechodzi przez duże zmiany hormonalne, co może prowadzić do wrażliwych zębów.

• Zwiększone krążenie krwi: w trosce o dziecko, krążenie krwi w organizmie jest zwiększone. Może to jednak również powodować obrzęk dziąseł i wywoływać nadwrażliwość.

• Choroby dziąseł: kobiety w ciąży są bardziej narażone na bolesne i zainfekowane dziąsła, co sprawia, że ich zęby są bardziej wrażliwe. Uwaga: choroby dziąseł mogą nawet spowodować przedwczesny poród!

Wrażliwe zęby po czyszczeniu

Szczególnie osoby z wrażliwymi zębami mogą odczuwać ból po zabiegach stomatologicznych lub profesjonalnym czyszczeniu zębów. Jednym z powodów jest to, że kamień nazębny działa jak warstwa ochronna. Jeśli zostanie on usunięty, szyjki zębów mogą być odsłonięte i przez to bardziej podrażnione. Nawet jeśli czyszczenie zębów zostało przeprowadzone raczej z grubsza, ból może pojawić się w kilku zębach.

Jednak ból powinien ustąpić najpóźniej po 3 dniach. Jeśli tak nie jest, należy skonsultować się ze stomatologiem.

Wrażliwe zęby po wybielaniu

Przyczyną bólu po wybielaniu (bleaching) jest „wybielacz”, czyli nadtlenek wodoru. Jest to ta sama substancja, która jest stosowania przy rozjaśnianiu włosów. Im wyższe stężenie nadtlenku w środku wybielającym, tym bardziej agresywne jest wybielanie zębów. Często ból zęba pojawia się we wczesnej fazie wybielania, kiedy to nadtlenek wodoru wnika w szkliwo. Ból może dotyczyć nie tylko siekaczy, ale także wszystkich innych zębów.

Zazwyczaj ból ustępuje po około 3 dniach. Jeśli odczuwasz silny ból po wybielaniu lub jeśli ból utrzymuje się dłużej, koniecznie skonsultuj się ze swoim dentystą.

Wrażliwe zęby z powodu braku witamin

Ból zęba może być również spowodowany niedoborem witamin. Witaminy są ważne dla całego naszego organizmu, w tym dla zdrowia zębów i jamy ustnej. Jeśli spożycie witamin jest niewystarczające, metabolizm może zostać zaburzony. To z kolei sprawia, że zęby stają się kruche, zwiększa ryzyko próchnicy i osłabia dziąsła. Może to prowadzić do obrzęku i zaczerwienienia, ale także do bólu dziąseł. Szczególnie witamina D odgrywa ważną rolę w zdrowiu zębów.

Wrażliwe zęby po alkoholu

Może to znasz: delektujesz się pysznym koktajlem i nagle boli Cię ząb? Ból zęba spowodowany alkoholem nie jest rzadkością, przyczyny są następujące:

• Zazwyczaj wartość pH w jamie ustnej wynosi około 7. Etanol, główny składnik alkoholu, ma pH równe 5, a więc jest kwaśny. Atakuje on warstwę ochronną zęba i osłabia go.

• Wiele napojów alkoholowych zawiera również dużo cukru. Dla bakterii w naszej jamie ustnej jest to prawdziwy raj. Żywią się one cukrem i po trawieniu wydzielają kwasy, które dodatkowo atakują nasze zęby. Rezultat: ból zęba po spożyciu alkoholu.

To możesz zrobić z wrażliwymi zębami

Wrażliwe zęby nie zawsze są powodem wizyty u dentysty. Jest to jednak wskazane np. w przypadku odsłoniętych szyjek zębów i silnego bólu. Jak można samemu zapobiec wrażliwym zębom? Mamy dla Ciebie kilka porad.

image (33)

Pasta do zębów i płyn do płukania ust

Im mocniej i częściej szczotkuje się zęby, tym lepiej? Źle! Ponieważ może to atakować szkliwo, co z kolei sprawia, że zęby stają się bardziej wrażliwe. Zamiast tego należy używać szczoteczki do zębów o miękkim włosiu – zwykłej lub elektrycznej – i delikatnie czyścić zęby.

Jeśli masz zęby wrażliwe na ból, zaleca się również stosowanie specjalnej pasty do zębów i płynów do płukania jamy ustnej. Pasta i płyn do płukania ust dla wrażliwych zębów zawierają specjalne składniki, które łagodzą zakończenia nerwowe i sprawiają, że stają się one mniej wrażliwe. Ponadto zawarty w nich fluor może wzmacniać szkliwo zębów.

Domowe środki

Domowe sposoby na wrażliwe zęby są szczególnie skuteczne w łagodzeniu ostrego bólu. Następujące domowe sposoby są wskazane przy wrażliwych zębach:

• Goździki: eugenol zawarty w suszonym pąku kwiatowym ma działanie dezynfekujące, przeciwzapalne i znieczulające. Aby szybko złagodzić ból, umieść goździk na bolącym zębie i ugryź go. W ten sposób zacznie działać.

• Olejek z drzewa herbacianego: delikatnie przetrzeć bolące miejsce wacikiem. Olejek z drzewa herbacianego ma działanie przeciwzapalne i dlatego jest idealnym domowym lekarstwem na wrażliwe zęby.

• Herbata z szałwii i rumianku: po schłodzeniu przepłucz naparem z herbaty zęby. Składniki działają uspokajająco na zęby.

• Unikaj kwaśnych potraw: słodkie i kwaśne potrawy mogą podrażniać szyjki zębów. Jeśli jesz owoce, to najlepiej razem z odrobiną jogurtu. Zawarty w nim wapń zapobiega uszkodzeniu szkliwa przez kwas.

• Mniej pal: nikotyna zawarta w papierosach hamuje przepływ krwi do dziąseł, przez co stają się one bardziej podatne na stany zapalne.

Lakowanie zębów

Inną opcją jest lakowanie zębów, które są wrażliwe na ból. Podczas profesjonalnego czyszczenia zębów nakładany jest specjalny uszczelniacz fluorkowy, który otacza otwartą szyjkę zęba niczym ochronna powłoka.  Dzięki temu wrażliwe szyjki zębów są lepiej chronione, a zimno i ciepło nie powodują już ostrego bólu.

Ready

steady