Zdrowie zębów

Zahngesundheit: Gesunde Zähne

Prawidłowa higiena jamy ustnej to podstawa zdrowych i pięknych zębów. Aby zachować zdrowe zęby, konieczna jest codzienna pielęgnacja, regularne wizyty profilaktyczne u stomatologa oraz zdrowa dieta. Tylko dzięki właściwej higienie jamy ustnej można uniknąć nieprzyjemnych i bolesnych konsekwencji, takich jak próchnica, kamień nazębny i paradontoza.

Dlaczego zdrowie zębów jest tak ważne?

Dobra higiena jamy ustnej wpływa na zdrowie całego organizmu. Jeśli szkodliwe bakterie flory bakteryjnej jamy ustnej nie zostaną usunięte, przedostają się do krwiobiegu i sprzyjają rozwojowi chorób.

Jeśli flora jamy ustnej nie jest odpowiednio pielęgnowana, bakterie gromadzą się w postaci płytki na zębach. Płytkę nazębną można usunąć, myjąc zęby i czyszcząc przestrzenie między zębami. Jeśli jednak higiena jamy ustnej jest nieodpowiednia, płytka nazębna osadza się i powstaje kamień nazębny. Możesz go usunąć samodzielnie. Podczas profesjonalnego czyszczenia zębów kamień nazębny zostanie usunięty z brzegów dziąseł i z przestrzeni międzyzębowych za pomocą odpowiednich narzędzi. Dodatkowo zęby są polerowane, co utrudnia przyleganie nowych bakterii, a fluoryzacja chroni zęby przed próchnicą.

Co może być przyczyną złamania zęba?

Pojedyncze chore zęby mogą negatywnie wpływać na cały organizm. Jeśli choroby takie jak próchnica lub paradontoza nie będą leczone, istnieje ryzyko, że bakterie rozprzestrzenią się po całym organizmie. W najgorszym przypadku prowadzi to do rozwoju chorób układu krążenia, chorób układu oddechowego lub na przykład cukrzycy.

Zapobieganie i łagodzenie bólu zęba

Ból zęba może być wywołany wieloma różnymi przyczynami. Jednak dobra higiena jamy ustnej może zapobiec bólowi. Ważne jest, aby używać właściwej szczoteczki i pasty do zębów oraz czyścić nie tylko powierzchnie zębów, ale także przestrzenie między nimi. Zwróć również uwagę na swoją dietę: dużo błonnika i mało kwaśnych i cukrowych pokarmów to motto.

W przypadku bólu zęba zawsze zalecamy wizytę u stomatologa. Samoleczenie powinno służyć jedynie jako środek pierwszej pomocy. Ponieważ leczenie bólu zależy całkowicie od przyczyny bólu.

Zapobieganie i leczenie paradontozy

Paradontoza jest często wynikiem zapalenia dziąseł, które jest spowodowane nagromadzeniem się płytki bakteryjnej. Bakterie atakują dziąsło i kość szczęki, tak że ząb nie ma już pewnego oparcia i w najgorszym przypadku wypadnie. Najczęstszymi przyczynami paradontozy są nieodpowiednia higiena jamy ustnej lub uwarunkowania genetyczne. Aby móc rozpoznać i leczyć paradontozę we wczesnym stadium, należy regularnie odbywać profilaktyczne wizyty u stomatologa.

Krwawienie z dziąseł

Jeśli Twoje dziąsła krwawią, często jest to oznaką zapalenia dziąseł. Przyczyna krwawienia dziąsła to bakterie, które gromadzą się i krzepną w jamie ustnej. Jeśli powierzchnie zębów i przestrzenie między nimi nie są odpowiednio czyszczone, płytka nazębna twardnieje i tworzy się kamień nazębny. Chociaż szczotkowanie podrażnionych dziąseł jest nieprzyjemne, to jest to jedyny sposób na zatrzymanie krwawienia dziąseł.

Zdrowie zębów i odżywianie

Nie tylko właściwa higiena jamy ustnej jest kluczowa dla promowania higieny zębów – dobre odżywianie również odgrywa ważną rolę. W miarę możliwości należy unikać pokarmów kwaśnych i zawierających cukier, natomiast szczególnie korzystny wpływ na zęby mają pokarmy zawierające błonnik. Surową żywność i produkty pełnoziarniste należy żuć przez długi czas, co sprzyja samooczyszczeniu i wytwarzaniu śliny. Ślina może neutralizować kwasy i wymienić minerały wypłukane ze szkliwa. Mleko i produkty mleczne zawierają wapń, który jest odpowiedzialny za budowę i utrzymanie zębów.

Zęby w czasie ciąży

Zwłaszcza podczas ciąży ważna jest intensywna higiena jamy ustnej. Ponieważ zmiany hormonalne zachodzące w czasie ciąży wpływają również na dziąsła. Są one bardziej ukrwione, przez to bardziej miękkie. Bakterie mogą łatwiej się w nich zadomowić, co może powodować krwawienie dziąseł i stany zapalne.

Ponadto, ciąża może prowadzić do zwiększonego ryzyka wystąpienia próchnicy. Zmiana nawyków żywieniowych, zwłaszcza spożywanie słodyczy, przyczynia się do gromadzenia i rozmnażania bakterii próchnicy.

Szkliwo zębów może być również poważnie naruszone podczas ciąży. Ponieważ wiele kobiet w ciąży cierpi na nudności i wymioty, kwas żołądkowy dostaje się do zębów. Dlatego wskazane jest wypłukanie ust płynem do płukania jamy ustnej.

Zdrowie zębów u dzieci

LP – Valentines

Krwawienie z dziąseł

Zdrowie zębów i odżywianie

Zęby w czasie ciąży

Zdrowie zębów u dzieci

Aby oszczędzić dzieciom bolesnych doświadczeń związanych z próchnicą, należy jak najwcześniej przyzwyczajać je do szczotkowania zębów i sprawić, by czerpały z tego przyjemność. O zęby mleczne należy już dbać tak samo jak o zęby stałe. Jeśli ząb mleczny jest dotknięty próchnicą, choroba przenosi się bezpośrednio na drugi ząb stały. Aby chronić i wzmacniać zęby niemowląt, dentyści zalecają stosowanie miękkiej szczoteczki i pasty z fluorem.

Ból głowy i zęby

Ból zęba i dysfunkcja narządu żucia zdecydowanie mogą być przyczyną bólu głowy. Aby dowiedzieć się, czy bóle głowy lub migreny są spowodowane przez zęby lub upośledzenie narządu do żucia, należy odwiedzić dentystę i przeprowadzić analizę funkcjonalną. Na podstawie analizy można następnie wyprowadzić środki terapeutyczne.

Regularne wizyty u dentysty

2020 Q3 Floss

Dobry stan zdrowia zębów wymaga regularnych wizyt kontrolnych u dentysty. Choroby zębów i jamy ustnej są wykrywane we wczesnym stadium i mogą być w porę leczone. Ponadto podczas wizyty u dentysty otrzymasz cenne wskazówki dotyczące higieny jamy ustnej oraz miejsc, na które musisz zwracać większą uwagę podczas mycia zębów.

Placówki DrSmile można znaleźć już w 3 polskich miastach. Jesteśmy obecni w Warszawie, Krakowie i Szczecinie.