Czy zęby mogą powodować bóle głowy?

Zły stan zdrowia zębów może negatywnie wpływać na cały organizm. Bóle zębów mogą więc zdecydowanie powodować bóle głowy, ale złe zęby nie są jedyną przyczyną. Często pośrednim czynnikiem wywołującym bóle głowy są dysfunkcje narządu żucia, czyli mięśni żucia, stawów szczękowych oraz mięśni języka, gardła i szyi. Bruksizm (zgrzytanie zębami) również wywołuje u wielu osób napięciowe bóle głowy.

Zahnschienen von DrSmile

Objawy: ból głowy spowodowany zębami

Ponieważ związek między bólem głowy a bólem zęba jest często trudny do określenia, należy zdecydowanie zasięgnąć porady lekarza, jeśli objawy utrzymują się przez dłuższy czas.

Wskazaniem do napięciowych bólów głowy spowodowanych zgrzytaniem zębami może być np. ból szczęki lub mięśni twarzy z samego rana po wstaniu z łóżka, ale możliwe są również napięte mięśnie ramion i szyi.

Ciśnieniowe bóle głowy, z drugiej strony, zwykle wiążą się z bakteriami, które osiedlają się w zatokach pochodzących z jamy ustnej. Konsekwencją są bolesne stany zapalne z ropną wydzieliną. Takie objawy mogą wystąpić niezależnie od stanu zdrowia zębów, ale w przypadku przedłużającego się dyskomfortu wskazana jest wizyta w gabinecie stomatologicznym.

Przyczyny bólów głowy spowodowanych przez zęby

Czynników wywołujących stomatologiczne bóle głowy jest wiele i nie należy ich lekceważyć. W niektórych przypadkach jest to spowodowane dysfunkcją czaszkowo-żuchwową, zbiorczym terminem określającym szeroki zakres zaburzeń czynnościowych, w tym zębów, mięśni żucia i stawów skroniowo-żuchwowych. Ze względu na różne oblicza, dysfunkcja czaszkowo-żuchwowa jest często trudna do zdiagnozowania. Ból dotyczy w szczególności głowy, pleców, szyi, oczu i uszu. Według badań naukowych, 27,4 procent pacjentów z dysfunkcją czaszkowo-żuchwową cierpi na przewlekłe bóle głowy. Według badań przeprowadzonych przez kasy chorych miliony obywateli Niemiec cierpią z powodu dolegliwości i bólów, których przyczyna leży często w układzie ruchowym narządu żucia:

• Migreny: 8,3 miliona ludzi

• Nocne zgrzytanie zębami i zaciskanie zębów: 18,9 mln osób

• Napięciowy ból głowy: 4,7 mln osób

Bóle głowy z powodu „zagryzania zębów" i zaciskania szczęk

Nocne zgrzytanie zębami (bruksizm) i zaciskanie zębów prowadzi nie tylko do masywnego ścierania zębów, ale także do silnego napięcia mięśni szczęki, żucia i twarzy u wielu osób. Mogą one następnie promieniować do czoła i skroni oraz powodować bóle głowy. Inne skutki zgrzytania zębami to: znacznie starte zęby, które stają się krótsze, braki na końcach kłów, pęknięcia szkliwa.

Proste szyny zgryzowe są często stosowane w leczeniu zgrzytania zębami i związanych z tym bólów głowy. Powodują one cuda u większości pacjentów. Nie tylko zęby są lepiej chronione, ale również bóle głowy i szyi mogą być w ten sposób znacznie zredukowane.

Bóle głowy z powodu krzywych lub złych zębów

Jeśli chore zęby lub stany zapalne dziąseł nie są leczone przez dłuższy czas, cały organizm może zostać poważnie osłabiony. Zaburzony staw skroniowo-żuchwowy może również prowadzić do bólów głowy, pleców i dzwonienia w uszach. Staje się ona niebezpieczna, gdy toksyny z bakterii docierają przez krwiobieg do reszty organizmu i atakują narządy. Nie tylko bóle głowy spowodowane np. zapaleniem zęba są tego skutkiem:  może również powodować depresję, przedwczesny poród, zapalenie płuc, zapalenie mózgu i udary.

Ponadto, krzywe zęby mogą wywoływać bóle głowy, ponieważ pewne nieprawidłowości w ich ustawieniu mogą wpływać na zgryz i powodować problemy w obszarze szyi i gardła. Dlatego leczenie krzywych zębów jest bardzo wskazane. Również dlatego, że w przeciwnym razie zęby i dziąsła mogą ulec znacznemu uszkodzeniu.

Angstpatienten: Angst vor dem Zahnarzt

Ból głowy wywołany zębami mądrości

Zęby mądrości to kolejna przyczyna bólów głowy. Zęby mądrości mogą, na przykład, naciskać na nerw podczas wzrostu lub tkanka miękka ulega zapaleniu w miarę powolnego wyrzynania się zęba, co w konsekwencji prowadzi do powstania ropnia. Ponadto końcówka korzenia może ulec zapaleniu. Wszystkim powyższym przykładom mogą towarzyszyć intensywne bóle głowy. Aby zęby mądrości nie powodowały już bólów głowy, często są one usuwane. W ten sposób ból zazwyczaj całkowicie ustępuje.

Ponadto po operacji zęba mądrości mogą wystąpić bóle głowy. W zależności od rodzaju zabiegu operacyjnego mogą się one różnić długością, ale ból przez pierwsze 7-14 dni po operacji jest całkowicie normalny. Jednak po operacji zazwyczaj przepisywany jest lek przeciwbólowy, który (prawie) całkowicie tłumi ból.

Czy zęby mogą powodować migreny?

Migrena jest złożonym obrazem klinicznym, którego przyczyna nie została jeszcze w 100% naukowo wyjaśniona. Podejrzewa się, że między innymi dysfunkcja czaszkowo-żuchwowa może sprzyjać napadom migreny, ale nie ma na ten temat konkretnych danych. W przeciwieństwie do udowodnionego związku między bruksizmem a napięciowymi bólami głowy, związek między migreną a zgrzytaniem zębami nie został jeszcze ustalony. Jednak silne migrenowe bóle głowy związane ze zgrzytaniem zębami są całkiem możliwe.

Równie prawdopodobne jest, że migreny są wywoływane przez złe zęby, takie jak próchnica, infekcje korzeni lub zapalenie przyzębia. Możliwą przyczyną jest również nieprawidłowy zgryz, na przykład z powodu nieprawidłowego ustawienia zębów lub krzywych zębów.

Co możesz z tym zrobić?

Aby dowiedzieć się, czy zęby mogą być przyczyną bólów głowy lub migreny, stomatolog może na przykład przeprowadzić analizę funkcjonalną. Na tej podstawie można opracować indywidualne działania terapeutyczne. Często wystarczy szyna zgryzowa, aby odciążyć mięśnie żucia.

Ponadto zaleca się regularne wizyty kontrolne u stomatologa, aby próchnica mogła być wykryta we wczesnym stadium. Profesjonalne czyszczenie zębów dwa razy w roku również przyczynia się do zdrowia zębów.

Nakładki ortodontyczne DrSmile - O nas

Oferujemy Państwu alternatywę dla aparatów stałych i ruchomych. Nasze przezroczyste nakładki ortodontyczne doskonale nadają się dla osób dorosłych, ponieważ można je komfortowo i dyskretnie nosić w życiu zawodowym i prywatnym. Leczenie trwa tylko kilka miesięcy, w zależności od sytuacji wyjściowej.

Z DrSmile nie ma żadnych ukrytych kosztów. Oznacza to, że koszty nakładek są jasno przedstawione i ustalone na samym początku. Koszty leczenia zależą od stopnia skomplikowania wady zgryzu pacjenta. Rozróżnia się lekkie, średnie i ciężkie wady zgryzu. Niewidoczne nakładki ortodontyczne do lekkich wad zgryzu są dostępne już od 148 zł miesięcznie. Koszty ewentualnego leczenia uzupełniającego ponosi DrSmile.

Przekonaj się do swojego idealnego uśmiechu.