Zdrowe zęby w czasie ciąży

Wiele kobiet zmaga się z problemami z zębami podczas ciąży. W tym czasie są one szczególnie podatne na problemy z zębami, dlatego tak pilnie potrzebna jest intensywna higiena jamy ustnej.

White teeth

Dlaczego podczas ciąży zęby często się psują?

Przyczyną gorszego stanu zębów w czasie ciąży są przede wszystkim zmiany hormonalne zachodzące w organizmie. Zwiększone wydzielanie progesteronu powoduje zmianę flory bakteryjnej jamy ustnej. Dziąsła są lepiej ukrwione i przez to bardziej wrażliwe. W rezultacie dochodzi do krwawienia dziąseł i zapalenia dziąseł. Jednak kwasowość śliny również ulega zmianie i może powodować uszkodzenia zębów. W czasie ciąży wartość pH jest bardziej kwaśna niż normalnie. Jeśli dodatkowo jesz dużo słodkich lub kwaśnych potraw, zwiększa się obciążenie kwasami, które mogą zaatakować szkliwo zębów i doprowadzić do próchnicy. Zmiany związane z ciążą, takie jak częste wymioty, mogą również uszkodzić zęby.

Powikłania stomatologiczne w czasie ciąży

Tak więc, zmiany hormonalne mają ogromny wpływ na zdrowie zębów kobiety i mogą prowadzić do wielu problemów, takich jak przebarwienia zębów lub próchnica, jeśli higiena jamy ustnej jest słaba. Kobiety w ciąży są szczególnie narażone na następujące choroby zębów.

Utrata zębów

„Każda ciąża kosztuje matkę jeden ząb" – to powiedzenie słyszała już chyba każda kobieta w ciąży. Jednak utrata zębów w czasie ciąży nie jest w żadnym wypadku normalnym zjawiskiem i można jej zapobiec dzięki nowoczesnej stomatologii. Niemniej jednak, ze względu na bardziej wrażliwe i miękkie dziąsła, może dojść do zapalenia dziąseł i powstania kieszonek dziąsłowych. Bakterie łatwiej się ukrywają i mogą się szybciej rozmnażać. W rezultacie zęby stają się luźne, a w najgorszym wypadku nawet wypadają.

Zęby się łamią

Jeśli szkliwo jest uszkodzone, ząb jest niestabilny i bardziej podatny na złamania. W szczególności kwaśne pokarmy, jak również podwyższona wartość pH podczas ciąży mogą sprzyjać rozpuszczaniu szkliwa zębów. Jeśli podczas ciąży dojdzie do złamania zęba, można to szybko wyleczyć u dentysty bez konieczności znieczulenia czy wykonywania zdjęć rentgenowskich.

Zęby są wrażliwe

Oprócz dziąseł, zęby są również bardziej wrażliwe ze względu na zmiany hormonalne w organizmie. Zwiększone krążenie krwi zapewnia zwiększony przepływ krwi, co może prowadzić do zębów, które są wrażliwe na ciepło i zimno.

Zahnpflege

Jak zapobiegać złym zębom w czasie ciąży?

Intensywna higiena jamy ustnej jest niezbędna w czasie ciąży. Regularne szczotkowanie zębów dwa razy dziennie i używanie nici dentystycznych lub szczoteczek międzyzębowych sprawia, że bakterie nie mają szans na wywołanie chorób zębów. Szkliwo zębów można również wzmocnić stosując pastę do zębów i płyn do płukania jamy ustnej z fluorem.

Jeśli występują mdłości podczas mycia zębów  powinien przynajmniej raz energicznie przepłukać jamę ustną płynem do płukania, a następnie wyszczotkować zęby. Aby chronić szkliwo, ważne jest również płukanie jamy ustnej płynem do płukania po wymiotach lub spożyciu kwaśnych pokarmów i napojów. Należy jednak odczekać pół godziny przed umyciem zębów, ponieważ w jamie ustnej jest jeszcze zbyt dużo kwasu.

Aby zapobiec zapaleniu dziąseł, pomocny może być delikatny masaż palcem lub miękką szczoteczką do zębów. Jeśli jednak dojdzie do zapalenia lub krwawienia dziąseł, herbata z rumianku i szałwii ma działanie łagodzące i dezynfekujące.

Oprócz starannej higieny jamy ustnej i regularnych wizyt u dentysty, zdrowa dieta o niskiej zawartości cukru może również zapobiec rozwojowi chorób zębów w czasie ciąży.

Wizyty u stomatologa w czasie ciąży

Jeśli w czasie ciąży wystąpi ból zęba lub inne problemy stomatologiczne, zawsze należy jak najszybciej skonsultować się z dentystą. Ważne jest, aby powiedzieć lekarzowi o ciąży, aby mógł on znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Jeśli to możliwe, poważny zabieg chirurgiczny powinien być przeprowadzony po ciąży. Również ekstrakcja zęba powinna być wykonywana tylko w nagłych przypadkach, ponieważ wymaga ona wykonania zdjęcia rentgenowskiego, którego również należy unikać.

Ogólnie rzecz biorąc, w czasie ciąży zaleca się co najmniej dwie wizyty u dentysty, a także profesjonalne czyszczenie zębów, aby uniknąć ewentualnych powikłań. Jeśli ciąża jest planowana, ważne jest, aby wcześniej udać się na wizytę kontrolną, aby zawczasu leczyć istniejące choroby zębów.

Czy wypełnienia są dozwolone w czasie ciąży?

Wypełnienia są dozwolone w czasie ciąży, a w przypadku próchnicy są one również pilnie potrzebne, ponieważ infekcja może się szybko rozprzestrzeniać. W leczeniu stomatologicznym nie wykonuje się jednak w tym czasie wypełnień amalgamatowych, lecz stosuje się tworzywa sztuczne. Zastrzyk w celu znieczulenia jest możliwy miejscowo, ale nie zawsze nieszkodliwy dla dziecka. Niemniej jednak, leczenie próchnicy powinno być przeprowadzone jak najszybciej, aby zapobiec gorszym konsekwencjom.

Czy można prześwietlić zęby w czasie ciąży?

W czasie ciąży można prześwietlać zęby. Aby zminimalizować narażenie na promieniowanie, zakłada się fartuch ołowiany oraz osłonę ołowianą na tarczycę. Zdjęcia rentgenowskie powinny być jednak wykonywane tylko w nagłych przypadkach, gdy zdjęcie jest pilnie potrzebne. W I trymestrze ciąży należy ich całkowicie unikać.

Nakładki ortodontyczne DrSmile - O nas

Oferujemy Państwu alternatywę dla aparatów stałych i ruchomych. Nasze przezroczyste nakładki ortodontyczne doskonale nadają się dla osób dorosłych, ponieważ można je komfortowo i dyskretnie nosić w życiu zawodowym i prywatnym. Leczenie trwa tylko kilka miesięcy, w zależności od sytuacji wyjściowej.

Z DrSmile nie ma żadnych ukrytych kosztów. Oznacza to, że koszty nakładek są jasno przedstawione i ustalone na samym początku. Koszty leczenia zależą od stopnia skomplikowania wady zgryzu pacjenta. Rozróżnia się lekkie, średnie i ciężkie wady zgryzu. Niewidoczne nakładki ortodontyczne do lekkich wad zgryzu są dostępne już od 148 zł miesięcznie. Koszty ewentualnego leczenia uzupełniającego ponosi DrSmile.

Przekonaj się do swojego idealnego uśmiechu.