Kamień nazębny: jak powstaje i jak się go pozbyć

Mundhygiene: Zahnseide für gesunde Zähne

Prawidłowe mycie zębów jest bardzo ważne. Wie o tym każde dziecko, a jednak wiele osób cierpi z powodu problemów z zębami, takich jak kamień nazębny. Nie można go już po prostu usunąć szczoteczką do zębów i płynem do płukania ust, ale uparcie siedzi na zębach. Wyjaśniamy Ci, czym jest kamień nazębny, jak się go pozbyć i, co najważniejsze, jak można łatwo zapobiec jego powstawaniu.

Co to jest kamień nazębny?

Krótko mówiąc, z definicji kamień nazębny to stwardniała lub zwapniona płytka nazębna. Kolor kamienia nazębnego jest początkowo biało-żółtawy, a z czasem może stać się brązowawy. U palaczy miękka płytka nazębna może nawet zmienić kolor na czarny. Niestety, codzienne czyszczenie zębów nie jest już w stanie usunąć stwardniałej płytki nazębnej, ponieważ jest ona mocno przytwierdzona do zęba.

Jak powstaje kamień nazębny?

Kamień nazębny powstaje, gdy płytka nazębna nie jest prawidłowo usuwana z zębów i przestrzeni międzyzębowych. Przyczyną powstawania miękkiej płytki nazębnej są resztki pokarmowe, które mikroorganizmy wykorzystują jako źródło pożywienia. Jeśli higiena jamy ustnej jest niedostateczna, bakterie będą się namnażać i powstanie cienka warstwa, która będzie coraz grubsza. Szczególnie napoje i żywność zawierające cukier sprzyjają rozwojowi płytki nazębnej. Jeśli ta miękka powłoka pozostanie na miejscu przez dłuższy czas, bakterie łączą się z minerałami takimi jak wapń i fosforan pochodzącymi ze śliny. Rezultat: dochodzi do reakcji chemicznej, w wyniku której płytka nazębna twardnieje.

Kamień nazębny powstaje zwłaszcza w miejscach, gdzie wydostaje się dużo śliny, takich jak wewnętrzna strona dolnej szczęki.

Czy kamień nazębny jest niebezpieczny? Konsekwencje kamienia nazębnego.

dental-3599734 1920 (1) - Zahnstein

Kamień nazębny nie jest początkowo niebezpieczny. Ale może się stać, ponieważ znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia innych chorób zębów. Powodem tego jest namnażanie się bakterii, ponieważ zbita płytka nazębna o chropowatej powierzchni stanowi doskonałe podłoże dla małych szkodników. Z jednej strony może powstać kolejna warstwa kamienia nazębnego. Próchnica i choroby dziąseł, takie jak zapalenie przyzębia, mogą również wynikać z rosnącej liczby bakterii w jamie ustnej.

Inną wadą kamienia nazębnego jest nieprzyjemny zapach z ust. Nie jest to spowodowane samym kamieniem nazębnym, ale bakteriami, które dzięki jego szorstkiej powierzchni mogą się schronić przed szczoteczką do zębów. Nieświeży oddech związany z kamieniem nazębnym nie jest więc tak łatwy do usunięcia.

Usuwanie kamienia nazębnego jest ważne

Wyjaśniliśmy teraz, dlaczego ważne jest, aby nie mieć kamienia nazębnego. Ale jaki jest najlepszy sposób, aby go usunąć? Niestety, codzienne czyszczenie zębów nie sprawi, że zniknie. Czy istnieje jednak możliwość usunięcia go w domu, czy tylko wizyta u stomatologa może pomóc?

Samodzielne usuwanie: aparat do usuwania kamienia nazębnego, szczoteczka ultradźwiękowa itp.

Usuwanie kamienia nazębnego bezpośrednio w domu zaoszczędzi Ci oczywiście czasu i stresu, jeśli boisz się dentysty. Usuwanie we własnych czterech ścian jest całkiem możliwe, ale wiąże się z pewnym ryzykiem. W przypadku aparatu do usuwania kamienia istnieje ryzyko poślizgnięcia się i zranienia dziąseł. Praca we własnych ustach z aparatem w jednej ręce i lustrem w drugiej wymaga więc wprawy i sporej dawki odwagi. Ponadto decydującą rolę odgrywa stopień zaawansowania i umiejscowienie kamienia nazębnego. Jeśli kamień nazębny jest jeszcze we wczesnym stadium w łatwo dostępnym miejscu, jego usunięcie jest znacznie łatwiejsze. Dobrą alternatywą w tym przypadku może być zwłaszcza szczoteczka ultradźwiękowa, ponieważ jest ona znacznie poręczniejsza i łatwiejsza w użyciu niż aparat. Zasadniczo jednak można powiedzieć, że usuwanie w domu nie jest tak skuteczne i dokładne jak profesjonalne czyszczenie zębów u dentysty. Posiada on niezbędne doświadczenie i w razie potrzeby może użyć innych narzędzi, takich jak skaler, aby uzyskać głębokie usunięcie kamienia nazębnego.

Czy domowe środki mogą usunąć kamień nazębny?

Olej kokosowy, wodorowęglan sody, cytryna lub olejek z drzewa herbacianego – w sieci krąży wiele porad dotyczących usuwania kamienia nazębnego domowymi sposobami. Musimy Cię jednak rozczarować, ponieważ żaden z tych domowych sposobów nie jest w stanie usunąć uporczywego kamienia nazębnego. Kwaśne domowe środki, takie jak cytryna czy ocet, atakują kamień nazębny, ale to samo dotyczy zdrowego szkliwa. Soda oczyszczona i olejek z drzewa herbacianego nie zawierają kwasu, ale mogą jedynie zapobiegać powstawaniu nowej płytki nazębnej poprzez zabijanie bakterii i uniemożliwianie ich namnażania. Domowe sposoby nie są więc pomocne w usuwaniu kamienia nazębnego, dlatego nie da się uniknąć wizyty u stomatologa.

Regularne czyszczenie zębów u dentysty

Profesjonalne usuwanie kamienia nazębnego jest nieskomplikowane, szybkie i bezpłatne raz w roku. Twój dentysta jest profesjonalistą w dziedzinie higieny jamy ustnej i usunie kamień nazębny w mgnieniu oka i bezboleśnie. Na czyszczenie zębów najlepiej umówić się bezpośrednio podczas corocznego badania kontrolnego. Jeśli w międzyczasie zajdzie potrzeba usunięcia kamienia nazębnego, ubezpieczenie zdrowotne niestety nie pokryje kosztów. Mimo to warto zainwestować w zdrowie swojej jamy ustnej. Powiemy Ci, jak możesz zapobiegać powstawaniu kamienia nazębnego, abyś nie musiał/a się już o niego martwić.

W ten sposób możesz zapobiec tworzeniu się kamienia nazębnego

Mamy dobrą wiadomość. Naprawdę łatwo można zapobiec powstawaniu kamienia nazębnego. Wystarczy dokładna codzienna pielęgnacja zębów. Oznacza to, że należy myć zęby dwa razy dziennie przez około 2 minuty pastą z fluorem. Upewnij się, że szczotkujesz również trudno dostępne miejsca, takie jak wewnętrzne powierzchnie zębów i tylne zęby trzonowe. Do przestrzeni międzyzębowych przeznaczone są specjalne małe szczoteczki i nici dentystyczne. Dla zdrowia jamy ustnej możesz również używać skrobaczki do czyszczenia języka, jak również płynu do płukania ust.

Domowe sposoby, takie jak olejek kokosowy lub z drzewa herbacianego, a także dieta niskocukrowa, mogą również pomóc w zapobieganiu i ograniczaniu bakterii. Jeśli do tego raz w roku pójdziesz do dentysty na wizytę kontrolną i profesjonalnie wyczyścisz zęby, kamień nazębny w jamie ustnej nie ma szans.

Placówki DrSmile można znaleźć już w 6 polskich miastach

• DrSmile® Gdańsk Śródmieście