Zęby mądrości: operacja, koszty, ból i objawy

Zęby mądrości

Zęby mądrości – ciągle słyszy się straszne historie o wyrywaniu zębów mądrości, znieczuleniu i bólu po operacji.  Ale co tak naprawdę jest prawdą w mitach, które krążą wokół zębów mądrości? Wyjaśnimy Ci i przedstawimy wszystkie istotne fakty i informacje, które powinnaś/powinieneś wiedzieć o swoich zębach mądrości.

Jakie jest zadanie zębów mądrości?

Zęby mądrości to ósme zęby w górnej i dolnej szczęce. Na podstawie historii ewolucji można stwierdzić, że zęby mądrości służyły kiedyś jako skuteczne narzędzie do rozdrabniania gruboziarnistych pokarmów. W dzisiejszych czasach zęby mądrości nie pełnią bezpośredniej funkcji, gdyż m.in. nie wykształcają się już u około 20% populacji – nie każdy więc ma zęby mądrości. Zęby mądrości również straciły swój pierwotny cel z powodu zmiany nawyków żywieniowych ludzi. Gdy jednak wyrzynają się zęby, to mogą one służyć jako przydatne narzędzia do żucia. Zęby mądrości zwykle zaczynają się wyrzynać między 16 a 25 rokiem życia.

Skąd wiadomo, że zęby mądrości zaczynają rosnąć? - Objawy

Z naszej historii ewolucyjnej wiadomo, że nasi przodkowie mieli znacznie większą szczękę niż ludzie dzisiaj. Ze względu na regresję szczęki, zęby mądrości mają mniej miejsca, dlatego w wielu przypadkach wyrastają w niewłaściwym miejscu lub pod niewłaściwym kątem. Jeśli ząb mądrości uciska, jest to zwykle pierwszy objaw wyrzynania się zęba mądrości. Uczucie ucisku na kości i skórę jest typowe w przypadku wyrzynania się zębów mądrości. Ale także inne objawy, takie jak tępe pukanie dziąsła blisko gardła lub sąsiedniej kości sugeruje, że rosną zęby mądrości.

Inne typowe objawy to zaczerwienienie, obrzęk i trudności z połykaniem lub otwieraniem ust, co często sprawia, że jedzenie jest bolesne. W najgorszym przypadku wrastające zęby mądrości mogą prowadzić nawet do poważnych infekcji, które następnie objawiają się bólem w okolicy szczęki, szyi i gardła. Jednak bóle głowy są również częstym skutkiem ubocznym zapalenia zębów mądrości. Jeśli ból promieniuje do głowy, może to być czasami spowodowane tym, że zęby mądrości uderzają w zatoki w trakcie wzrostu, wywierając nacisk na głowę. Bolesne zęby mądrości mogą również prowadzić do obrzęku węzłów chłonnych i twarzy, przez co operacja zęba mądrości staje się nieunikniona.

Dlaczego trzeba wyrywać zęby mądrości?

Około 85% wszystkich zębów mądrości musi być z czasem usunięte chirurgicznie. Najczęstsze powody wyrwania zębów mądrości to dyskomfort, taki jak ból lub stan zapalny. Ból zęba mądrości jest często wynikiem braku miejsca w okolicy szczęki. Czasami konieczne jest wyrywanie zębów mądrości, jeśli istnieje ryzyko, że istniejące zęby zostaną uszkodzone przez nacisk ze strony zębów mądrości. Próchnica może być również przyczyną usunięcia zębów mądrości. Ze względu na daleko cofnięte położenie zębów, są one trudno dostępne podczas higieny jamy ustnej, co może prowadzić do odkładania się ciężkiej próchnicy. Zęby mądrości muszą być usunięte również wtedy, gdy w wyniku działania bakterii rozwinęły się ukryte stany zapalne, np. pod błoną śluzową. Jeśli zęby mądrości muszą być usunięte z powodu stanu zapalnego, ważne jest, aby najpierw poczekać na zagojenie się dziąseł, aby uniknąć późniejszego silnego krwawienia lub zaburzonego gojenia się ran po operacji zębów mądrości.

Operacja zęba mądrości

Operacje zębów mądrości są wykonywane przez dentystę lub chirurga szczękowo-twarzowego. W zależności od liczby usuwanych zębów mądrości, zabieg trwa od 20 do 60 minut. Pacjenci mogą zdecydować się na usunięcie zębów mądrości tylko z jednej strony lub wszystkich czterech na raz. Chociaż jednostronna operacja zęba mądrości ma tę zaletę, że po zabiegu pacjent może jeść po jednej stronie, po kilku tygodniach konieczna jest kolejna wizyta w gabinecie w celu usunięcia pozostałych zębów.

Po znieczuleniu rozpoczyna się operacja zęba mądrości.  Wyróżnia się dwa sposoby leczenia. Jeśli zęby mądrości są odsłonięte i w znacznym stopniu lub całkowicie wyrżnięte, dentysta po prostu wyciąga je za pomocą szczypiec. W trudniejszych operacjach zębów mądrości, gdy zęby są przesunięte lub mają nietypowy kształt, zęby są dzielone i stopniowo usuwane. Aby to zrobić, lekarz nacina dziąsło nad zębem mądrości i oddziela go od kości. Po zabiegu rany są zaszywane. Po około siedmiu do dziesięciu dniach, szwy są usuwane podczas kolejnej wizyty.

Sedacja zęba mądrości – znieczulenie ogólne czy znieczulenie miejscowe?

Jeśli konieczna jest operacja zęba mądrości, pacjent zostaje znieczulony. Rozróżnia się znieczulenie miejscowe i znieczulenie ogólne. Jeśli znieczulenie działa prawidłowo, operacje zębów mądrości są zazwyczaj bezbolesne. Może jednak wystąpić nieprzyjemne uczucie ucisku, zwłaszcza podczas wyrywania zębów. Również dźwięki używanych instrumentów lub ruchy lekarza mogą być odbierane jako nieprzyjemne. W tym przypadku może być wskazane, aby poprosić lekarza o wyjaśnienie każdego kroku, aby nie przestraszyć się ewentualnego dyskomfortu.

To, na jaką formę ostatecznie zdecyduje się lekarz prowadzący, zależy od indywidualnego przypadku pacjenta. W przypadku pacjentów z lękiem często wybierana jest operacja zęba mądrości w znieczuleniu ogólnym. Zwykle trwa ona tyle samo, co operacja zęba mądrości w znieczuleniu miejscowym - od 20 do 60 minut. Ponieważ znieczulenie ogólne wiąże się z dużym obciążeniem dla organizmu i może powodować skutki uboczne, takie jak bóle głowy, nudności i senność po operacji, jest ono zalecane pacjentowi tylko w wyjątkowych przypadkach. Podobnie, znieczulenie ogólne nie jest odpowiednie dla pacjentów w złym stanie zdrowia, ponieważ w tym przypadku ryzyko jest szczególnie wysokie.

X-ray

Po operacji zęba mądrości – o czym należy pamiętać

Jeśli zęby mądrości zostały usunięte, należy pamiętać o kilku rzeczach po zabiegu:  Z jednej strony należy unikać palenia tytoniu, picia gorących napojów, kawy i alkoholu, ponieważ mogą one zakłócić proces gojenia się ran. Zaleca się również, aby w pierwszych dniach po operacji zęba mądrości nie przemęczać się i powstrzymać się od wysiłku fizycznego, np. uprawiania sportu. Zapobiega to niepożądanemu wtórnemu krwawieniu i sprzyja tworzeniu się nowej masy kostnej w świeżej ranie. Zaleca się również spanie na podwyższeniu. Do mycia zębów po operacji zęba mądrości należy używać miękkiej szczoteczki do zębów.

Jak długo nie wolno jeść po operacji zęba mądrości?

W zasadzie po operacji zęba mądrości możesz jeść, jak tylko poczujesz się gotowy. Jednak przez pierwsze dni po zabiegu należy spożywać tylko miękkie pokarmy (przeciery, jedzenie dla niemowląt, zupki itp.) i wodę. Nie zaleca się podawania grubszych pokarmów, ponieważ mogą one powodować gromadzenie się resztek pokarmowych w ranie i zwiększać ryzyko infekcji. Przez około tydzień po operacji zęba mądrości należy również unikać produktów mlecznych. Zawarte w nich bakterie kwasu mlekowego sprzyjają również powstawaniu stanów zapalnych i zaburzają gojenie się ran. Ponadto spożywanie produktów mlecznych po usunięciu zębów mądrości może zaburzać działanie antybiotyków.

Jak długo utrzymuje się ból po operacji zęba mądrości?

Ból po wyrżnięciu zęba mądrości  OP są częste, ale nie u wszystkich pacjentów. W zależności od wielkości zabiegu może po nim wystąpić ból zęba lub gardła. Normalny jest również obrzęk policzka, na który może pomóc chłodzenie np. poduszką chłodzącą lub wilgotną ściereczką. Aby złagodzić ewentualny ból w pierwszych dniach po operacji zęba mądrości, można przyjmować środki przeciwbólowe, takie jak ibuprofen lub paracetamol. To, który środek przeciwbólowy zostanie ostatecznie zastosowany w celu złagodzenia bólu, powinno być w każdym przypadku wcześniej wyjaśnione z lekarzem prowadzącym. Pozwala to uniknąć ewentualnego wtórnego krwawienia spowodowanego niewłaściwym lekiem.

Jak długo pozostaje się na zwolnieniu lekarskim po operacji zęba mądrości?

To, jak długo będziesz na zwolnieniu lekarskim po operacji zęba mądrości, zależy od kilku czynników. Po pierwsze, okres zwolnienia lekarskiego zależy od liczby usuniętych zębów. Proces gojenia i wybrana metoda chirurgiczna mogą również wpłynąć na liczbę dni. Niemniej jednak, przeciętnie pacjenci mają około 3-5 dni na powrót do zdrowia po operacji zęba mądrości. Często termin zabiegu jest również zaplanowany na 2 do 3 dni przed weekendem, aby umożliwić weekend na pełne wyzdrowienie.

Wyrywanie zębów mądrości - koszt

Koszty ekstrakcji zębów mądrości są pokrywane przez ustawowe ubezpieczenie zdrowotne. Dodatkowe koszty związane np. z operacją zęba mądrości w znieczuleniu ogólnym, pacjent zazwyczaj ponosi we własnym zakresie. Koszt usunięcia zębów mądrości w znieczuleniu ogólnym wynosi około 300 do 450 zł, w zależności od lekarza. Wyjątkami są na przykład pacjenci z lękiem, którzy mogą liczyć na zwrot kosztów za znieczulenie ogólne na podstawie zaświadczenia od specjalisty psychiatrii lub psychoterapeuty.

W przypadku pacjentów ubezpieczonych prywatnie oraz pacjentów posiadających dodatkowe ubezpieczenie warto zapytać w towarzystwie ubezpieczeniowym, jakie koszty pokrywa przy operacji zęba mądrości w znieczuleniu ogólnym. Pokrycie kosztów różni się tutaj w zależności od taryfy.

Nakładki ortodontyczne DrSmile - O nas

Oferujemy Państwu alternatywę dla aparatów stałych i ruchomych. Nasze przezroczyste nakładki ortodontyczne doskonale nadają się dla osób dorosłych, ponieważ można je komfortowo i dyskretnie nosić w życiu zawodowym i prywatnym. Leczenie trwa tylko kilka miesięcy, w zależności od sytuacji wyjściowej.

Z DrSmile nie ma żadnych ukrytych kosztów. Oznacza to, że koszty nakładek są jasno przedstawione i ustalone na samym początku. Koszty leczenia zależą od stopnia skomplikowania wady zgryzu pacjenta. Rozróżnia się lekkie, średnie i ciężkie wady zgryzu. Niewidoczne nakładki ortodontyczne do lekkich wad zgryzu są dostępne już od 148 zł miesięcznie. Koszty ewentualnego leczenia uzupełniającego ponosi DrSmile.

Przekonaj się do swojego idealnego uśmiechu.