Podświadome zgrzytanie zębami podczas snu

Zähneknirschen – Was tun?

Podświadome zgrzytanie zębami podczas snu, znane również jako bruksizm, może wystąpić w każdym wieku. W większości przypadków osoby dotknięte chorobą nawet nie zauważają, że żwacz napina się, a zęby wywierają na siebie duży nacisk i ocierają się o siebie. Jeśli zgrzytanie zębami nie zostanie rozpoznane i leczone na wczesnym etapie, może mieć poważne konsekwencje.

Dowiedz się wcześnie, czy zgrzytasz zębami

Osoby dotknięte chorobą, które w nocy zgrzytają zębami, rano odczuwają ból w jamie ustnej, szczęce i okolicy twarzy. Mięśnie żwacza i twarzy są napięte i stwardniałe. Ponadto słychać pisk, gdy zęby ocierają się o siebie oraz trzaskanie w szczęce.

Powierzchnie żujące wydają się bardzo gładkie, krawędzie zębów są często zeszlifowane, a zęby są bardziej wrażliwe na ból. Możesz również zobaczyć ślady zębów na języku i policzku.

Jeśli te objawy dotyczą Ciebie, powinieneś jak najszybciej udać się do dentysty lub ortodonty i poprosić o sprawdzenie, czy zgrzytasz zębami.

Zgrzytanie zębami u dzieci

Dzieci często zgrzytają zębami zarówno w dzień, jak i w nocy. Powodem często jest to, że po wyrżnięciu zębów trzonowych badają je poprzez ruchy pocierania lub pocierają niewygodnie ustawione zęby mleczne. Zwykle jest to nieszkodliwe i ustępuje z biegiem lat. Jeżeli jednak dziecko zgrzyta również zębami stałymi, należy udać się do dentysty lub ortodonty. Dzieciom, które mają z tym problem, często zaleca się stosowanie szyn, aby uniknąć między innymi bólów głowy, nieprawidłowego ustawienia zębów lub starcia szkliwa i zębów. O wiele mniej powszechną przyczyną mogą być niepokoje psychiczne. W celu ich leczenia wdrażane są metody terapeutyczne dla dzieci.

Możliwe przyczyny podświadomego zgrzytania zębami

Najczęstszą przyczyną zgrzytania zębami jest silne obciążenie psychiczne w postaci stresu i niepokoju. Podświadomie ocieranie i wywieranie nacisku na zęby służy jako rodzaj odprężenia.

Inne przyczyny zgrzytania zębami podczas snu mogą obejmować:

• Nadmierne spożycie alkoholu, nikotyny, kofeiny

• Przyjmowanie niektórych leków

• Nieprawidłowe ustawienie zębów, przerwy między zębami

• Nieprawidłowe wypełnienia korony, mosty lub implanty

• Niewłaściwa postawa ciała

Jakie są konsekwencje zgrzytania zębami w nocy

Zgrzytanie zębami może mieć nieprzyjemne konsekwencje. Szczęka jest połączona z uchem, plecami i szyją nerwami i mięśniami. Napięcie szczęki ma zatem negatywny wpływ na inne części ciała.

Zarówno szkliwo, jak i powierzchnie żujące zęba są narażone na skutki zgrzytanie zębami.

Bóle ucha

Zgrzytanie zębami w nocy powoduje skurcze mięśni żwacza, co czasami może oznaczać, że osoby z tą chorobą odczuwają ból ucha i dźwięki, jak dzwonienie lub szum w uszach, po przebudzeniu.

Bóle pleców, szyi i głowy

Jedną z najczęstszych konsekwencji jest napięcie w plecach, barkach, szyi i karku. Napięte mięśnie żujące są połączone z mięśniami głowy i szyi, które również są bardzo napięte lub nadmiernie rozciągnięte. W rezultacie osoby dotknięte chorobą odczuwają ból pleców, szyi i głowy. To z kolei prowadzi do tego, że całe ciało staje się napięte i przyjmuje nieprawidłową postawę.

Ścieranie i ból zębów

Zgrzytanie zębami prowadzi do ścierania się zębów, które obejmuje zarówno powierzchnię zęba, jak i szkliwo zębów.

Zęby są starte do tego stopnia, że mogą być krótsze nawet o kilka milimetrów. Powierzchnie żujące są wypolerowane na gładko, przez co pokarm nie może być prawidłowo chwytany i mielony.

Szkliwo zębów jest również ścierane, w wyniku czego ząb i nerwy są odsłonięte, a ząb i dziąsła stają się coraz bardziej wrażliwe.

Możliwości leczenia

Ponieważ zgrzytanie zębami podczas snu jest głównie spowodowane stresem, czasami wystarczy, aby osoby dotknięte chorobą zrelaksowały się dzięki fizjoterapii lub aktywności, np. poszły na spacer.

Jeśli zgrzytanie zębami jest wynikiem nieprawidłowego dopasowania koron, wypełnień, mostów lub protez, można temu zaradzić, odnawiając i szlifując protezy lub wypełnienia.

Nakładka zgryzowa

Stosowanie nakładki zgryzowej nie wyeliminuje przyczyny zgrzytania zębami, ale zapobiega zgrzytaniu podczas snu. Zęby są chronione przed ścieraniem i dalszym uszkodzeniem, a szczęka odciążona.

Czas trwania tego bezbolesnego leczenia zależy od tego, jak mocno zgrzytasz zębami i może trwać tylko kilka tygodni lub kilka miesięcy.

Koszt szyny zgryzowej może sięgać nawet 2,245 zł. Z reguły materiału i produkcji szyny zgryzowej są pokrywane.

Placówki DrSmile można znaleźć już w 6 polskich miastach

• DrSmile® Gdańsk Śródmieście