Zdrowie zębów

Zdrowe zęby zaczynają się od diety. Jaka jest dieta na zdrowe zęby?

Dagmara Popielec | 27 marca 2023
Zdrowe zęby zaczynają się od diety. Jaka jest dieta na zdrowe zęby?

Zdrowe zęby to nie tylko kwestia genów i właściwej pielęgnacji. Nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, ale właściwa dieta również może wpłynąć pozytywnie na stan naszego uśmiechu! Dieta na zdrowe zęby nie musi być skomplikowana. Sprawdź, co jeść, by cieszyć się mocnymi i zdrowymi zębami.

Dieta na zdrowe zęby - czego nie polecamy?

Zanim przejdziemy do tego, co jeść na zdrowe zęby, pochylmy się na chwilę nad pokarmami, z którymi nie zalecamy przesadzać.

Przekąski bogate w cukier

Cukier… dostarcza energii, a przy tym jest po prostu smaczny. Obecnie zdajemy sobie jednak sprawę z tego, jak negatywne skutki może powodować nadmiar cukru w naszej diecie. Ryzyko stanów zapalnych, otyłości, trądzik, a nawet miażdżyca - z pewnością wszyscy wiemy, że do tych stanów może doprowadzić nadmiar cukru.

Powszechną wiedzą jest również fakt, że cukier i zdrowe zęby nie idą w parze. Cukier po spożyciu oddziałuje z bakteriami znajdującymi się w płytce nazębnej, rozpuszczając szkliwo i będąc odpowiedzialnym za powstawanie ubytków. Jeśli chcesz zminimalizować ryzyko pojawienia się u Ciebie próchnicy, ogranicz nie tylko ciasta i słodycze, ale też słodkie napoje czy batoniki.

Kwaśne owoce i soki

Kwaśne napoje, a nawet owoce spożywane w dużych ilościach, również nie powinny znaleźć się w diecie osoby dbającej o swój uśmiech. W szczególności kwaśne napoje prowadzą do erozji szkliwa zębów, przez co pacjent nabywa nadwrażliwość zębów. Za ten stan odpowiedzialne jest także bardzo niskie pH kwaśnych napojów.

Jeśli nie umiemy z nich zrezygnować, specjaliści polecają rozcieńczenie soku czy napoju z wodą w proporcji 1:1. Po wypiciu napoju lub zjedzeniu cytrusa warto przepłukać też usta wodą, by zatrzymać działanie kwasów.

Papierosy

Nie jest zaskoczeniem, że palenie papierosów nie jest zalecane przez ogrom negatywnych skutków, jakie powodują zawarte w nich substancje. Jeśli skupilibyśmy się wyłącznie na wpływie palenia papierosów na zdrowie zębów, to warto wiedzieć, że:

• palenie przyczynia się do powstawania kamienia nazębnego,

• palacze częściej zmagają się z paradontozą i przedwczesnym wypadaniem zębów,

• palenie powoduje zmniejszenie produkcji śliny, a to zwiększa ryzyko próchnicy.

Co jeść na zdrowe zęby? Nawyki dla pięknego uśmiechu

Przetwory mleczne i inne źródła wapnia

Głównymi składnikami mineralnymi szkliwa zębów są wapń (33-39%) oraz fosforan (16-18%). To jeden z powodów, dla których dieta uboga w wapń może być dużym zagrożeniem dla zdrowia naszych zębów. W takiej sytuacji organizm musi pozyskiwać ten minerał w inny sposób, posiłkując się szkliwem, skąd krótka droga do ubytków.

Dieta na zdrowe zęby nie może więc obyć się bez źródeł wapnia. Sięgaj więc po mleko i produkty mleczne, ale nie tylko. Wapnia dostarczą również ryby wędzone i konserwowe. Osoby na diecie wegańskie mogą uzupełniać wapń w diecie, spożywając tofu oraz mleko sojowe wzbogacone wapniem.

Z kolei fosfor znajdziemy m.in. w rybach morskich, czarnej herbacie, serach podpuszczkowych, płatkach zbożowych i migdałach.

Pieczywo pełnoziarniste

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że jedzenie pieczywa pełnoziarnistego może skutecznie ochronić nas przed powstaniem próchnicy. Jak to się dzieje? Wpływa ono na szybszy rozkład cukrów, dzięki czemu “zabiera” pokarm bakteriom odpowiedzialnym za rozwój próchnicy.

Co więcej, ponieważ pieczywo pełnoziarniste wymaga dokładnego przeżuwania, na jego spożywaniu zyskują też nasze dziąsła. Wzmocnione dziąsła odpowiadają z kolei za brak chorób przyzębia, w tym paradontozy.

Witamina C na zdrowe dziąsła

Do diety na zdrowe zęby warto wprowadzić też produkty bogate w witaminę C, takie jak brokuły, paprykę, kalafior, brukselkę oraz - odpowiednio jedzone - owoce cytrusowe, a także czarne porzeczki.

Jak witamina C wspiera nasz zdrowy uśmiech? Przede wszystkim wspomaga ona leczenie stanów zapalnych dziąseł. Wpływa również na przyspieszenie gojenia się ran i obniża ryzyko próchnicy.

Najnowsze artykuły na blogu

DR SMILE logo for Damian
DR SMILE
informacje o leczeniuarrow